Berlingske Business

Grossist-boss vil fokusere på onlinesalg

fff
I 2015 har Byggevaregrossisten A&O Johansen oplevet en vækst i onlinesalget på 50 pct., og det er et område, som virksomheden har fokus på fremadrettet.

Byggevaregrossisten A&O Johansen venter yderligere fremgang i 2016, og selskabet vil fremadrettet fokusere på at optimere effektiviteten på lageret, fortsat omstrukturering i Sverige samt udvikling af koncernens onlineaktiviteter.

Virksomheden er nemlig stadig i gang med at omstille sig fra at være en klassisk grossistvirksomhed til at være en it- og logistikvirksomhed. 2016 byder derfor også på yderligere investeringer.

VVS-grossisten vil blandt andet investere i en udbygning af virksomhedens miniloadanlæg for at optimere effektiviteten på lagret, fortæller administrerende direktør Niels Johansen til Ritzau Finans i forbindelse med årsregnskabet mandag formiddag.

- Vi investerede i et miniloadanlæg for små fire år siden. Sidste år investerede vi i et pallehøjlager med 29.000 paller, og nu investerer vi i en udbygning af miniloadanlægget. Dermed bliver det i højere grad kraner og robotter, der tager over i mange af lagerstyringsfunktionerne.

ao

- I den forbindelse købte vi også tre ejendomme, der grænser op til vores ejendom i Albertslund, og det er for at kunne servicere den fremtid, som vi håber kan give vækst. Hvis man får yderligere kapacitet og et mere effektivt logistiksystem, så er det med til at gøre forretningen mere rentabel fremadrettet, siger Niels Johansen.

Derudover byder året også på en fortsat omstrukturering af forretningen i Sverige. Det indebærer blandt andet, at varerne til Sverige skal leveres fra centrallageret i Danmark.

- Tidligere har varerne ligget på varelagrene derovre, men hele logistikfunktionen kommer nu til at gå fra Danmark. På den måde kan vi servicere et bedre produktsortiment inden for VA-området (spildevand og afløb, red.), fordi vi har et stort varelager her i Albertslund, og samtidig behøver vi ikke at ligge inde med varerne to steder, siger direktøren og fortæller, at omstillingen forventes af være på plads ved udgangen af første kvartal.

sa

I 2015 har virksomheden desuden oplevet en vækst i onlinesalget på 50 pct., og det er et område, som virksomheden har fokus på fremadrettet.

- Vi har haft en betydelig vækst i 2015, og det er hele den transformation, vi er i gang med. Det er klart, at det et noget, som vi er meget opmærksomme på. Det er sådan, det er generelt i samfundet, og vi benytter os alle sammen i større grad af onlinesalg. Så det er det, vi omstiller os til i større grad, siger han.

For 2016 venter A & O Johansen et resultat før skat på 120-130 mio. kr. Det er en stigning fra 115,5 mio. kr. sidste år, hvor resultatet blev forbedret fra 97,5 mio. kr. i 2014. Noget af det forventede stigning skyldes, at internetvirksomheden BilligVVS først blev en del af A&O Johansen i august sidste år.

Sanistål

Investeringerne betyder desuden, at virksomheden ikke udbetaler udbytte til aktionærerne i år, og ifølge direktør Niels Johansen er der ikke taget stilling til, hvordan det vil tegne sig for udbyttet fremadrettet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen