Berlingske Business

Grænsekonger ryster ikke i bukserne over dagens afgiftsdyk

pix:_grænse
Der er som regel trængsel ved kasseapparatet i grænsebutikkerne i weekenden. Og det vil der også være, selvom afgifter på øl - og sodavand falder i Danmark, spår grænsebutikkerne. Foto:

Selvom afgifter på øl og sodavand sænkes i Danmark i dag, så frygter grænsekøbmændene ikke at få mindre travlt fremover.

Grænsebutikken Calle har gennem årtier haft sin egen lille muntre jingle, der udnævner butikken som »den danske ølkonge« syd for grænsen.

Og det faktum at afgifterne på øl - og sodavand fra i dag bliver sænket kraftigt, får ikke grænsekøbmændene til at frygte, at de bliver viftet af tronen.

Mike Simonsen, der er administrerende direktør hos grænsebutikken Fleggaard - der siden 2010 også har ejet Calle Grenz Shop, og dermed i alt driver 17 butikker - tager situation med stoisk ro.

»Grænsehandel er jo ikke kun Fanta og øl. Det er jo også oplevelsesøkonomi og kultur. Når det så er sagt, så er det også meget vigtigt at pointere, at vores priser på både øl og vand stadigvæk er langt billigere, end de er i Danmark,« siger han til Berlingske Business. 

1,5 liter sodavand tre kroner billigere

Halvdelen af afgiften på sodavand fjernes i dag, og afgiften forsvinder helt fra januar 2014. Afgiften på øl sænkes med 15 procent fra i dag, og bliver reguleret yderligere ned i 2015 og 2018.

Hvis de danske butikker sænker priserne krone for krone, vil det betyde, at en halvanden liters sodavand fra næste år bliver godt tre kroner billigere end i dag. Mens prisen på en kasse øl falder med godt en femmer.

Tror du ikke, at der er nogle af de danskere, der bor længere væk fra grænsen, der nu ikke vil kunne se idéen i at suse ned til jer?

»Man kan jo risikere, at børn og unge nu går op i Netto eller Fakta, som ligger på alle gadehjørner i Danmark, hvor de billigt kan få sodavand. Men jeg tror ikke, at de kunder der normalt køber øl og sodavand over grænsen, vælger at gøre noget anderledes,» siger han og fortsætter:

» Nu har vi også til gode at se, at priserne rent faktisk kommer ned i Danmark. Det skete jo i hvert fald ikke med fedtafgiftens afskaffelse,« siger Mike Simonsen. 

En vis psykisk effekt

Samme rolige melding kommer fra kollegaen, Bernd Christiansen, der er administrerende direktør i en anden af de store grænsebutikker, Poetzsch.

»Jeg ser ikke, at grænsehandlen går tilbage,« siger han.

Bernd Christiansen vurderer ikke at afgiftsnedsættelser på længere sigt har en effekt, men vurderer dog, at der godt kan være en midlertidig »psykisk effekt.«

»Det kan være psykisk betinget på den måde, at nogle har den holdning, at det ikke længere kan betale sig. Men det er stadigvæk absolut lukrativt at købe ind over grænsen,« siger han. 

Parate til at kæmpe for tronen

Selvom de to grænsekonger altså ikke ser den store trussel i de sænkede danske afgifter, vil de  være parate til at kæmpe for titlerne som ukronede ølkonger, hvis det skulle vise sig, at de danske trailere ikke triller ind på parkeringspladsen i samme grad som tidligere.

»Vi vil i første omgang overvåge markedet for at se, om der overhovedet er en udvikling. Og hvis så vi står med en udvikling, vil vi komme med en passende reaktion,« Bernd Christiansen.

Nogenlunde samme melding komme fra Mike Simonsen.

»Det er da klart, at hvis vi tager fejl, så må vi reagere på det,« siger han.

Et lille kig i ugens tilbudsaviser fra begge sider af grænsen viser, at man i denne uge kan få en kasse Royal Eksport til 85 kroner i Netto. Samme type øl kan man få tre kasser af til 160 kroner i Fleggaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen