Berlingske Business

Grænsehandel bragt lige til døren

Pix-Grænsehandel
Grænsebutikkerne får konkurrence fra internettet, hvor Netpris fra Tyskland har åbnet for salg af dagligvarer til danskerne Foto:

E-supermarkedet Netpris melder sig ind i kampen om danskernes budget til dagligvarer. Fra Tyskland tilbyder de billige varer kørt direkte til danske hoveddør.

Mange danskere ynder at tage på indkøbsudflugt syd for den danske grænse for at købe billige dagligvarer, men nu åbner e-butikken Netpris op for grænsehandel på nettet.

Bag Netpris står Lars Much Johansen, som tidligere på året måtte lukke e-butikken To Door, hvor han satsede på et dagligvaresortiment i den dyre ende af prisskalaen. Iværksætteren måtte erkende, at danskerne prioriterer billige varer over service, og det vil han nu give dem fra Tyskland med et tysk registreret selskab.  

»Vi går frontalt ind i »de gule priser,« siger Lars Munch Johansen og forklarer, at mens det, han kalder de gule priser, er discountvarer, er de billige varer, han sælger til danskerne fra sin tyske butik, udelukkende mærkevarer.

»Vi sælger kvalitetsprodukter til en billigere pris end de gule priser,« siger han.  

Lars Munch Johansen giver blandt andet Heinz-ketchup som et eksempel på en varer, han selv skal betale det dobbelte for hos sit lokale supermarked i København, end han kan tilbyde fra netpris.dk. 

pix-nethandel

I foråret måtte Lars Munch Johansen, som er en erfaren iværksætter, dreje nøglen om i sin e-butik To Door. Med Netpris har han registreret et selskab i Tyskland, hvor danskerne kan handle billigere varer til tysk moms på 7 procent.

Men med Netpris mener han at have fundet det rette koncept til danskerne.

»Der er en fin tendens til, at den ansvarlige køber tager en runde i Netto, så tager de måske i Superbest, og når det så bliver weekend, kører de forbi slagteren, hvor de køber dyrt kød. Men det er blevet velset, at man ikke bare sløser sine penge væk,« siger Lars Munch Johansen og definerer sin målgruppe mere specifikt:

»Min målgruppe er de forbrugere, som gerne vil have kvalitetsvarer, men som også vil have dem til en god pris.«

Netpris henvender sig dermed til en bred kundekreds, men med base i Tyskland må butikken ikke have noget med levering af varerne at gøre. Derfor bliver man efter sine indkøb i e-butikken sendt videre til transportfirmaer, hvor man igen skal have kreditkortet frem for at betale for transport.


Nemlig.com



Indtil videre ligner varesortimentet hos Netpris det, man finder hos de fysiske grænsehandelsbutikker som Fleggaard og Otto Duborg. Det er blandt andet øl, vin, sodavand og slik, man kan putte i den virtuelle indkøbskurv. Men ifølge Lars Munch Johansen er der både et bredere varesortiment og flere varekoncepter på vej fra den tyske e-butik.

Selvom Lars Munch Johansen én gang har brændt fingrene på dagligvareprodukter på internettet, ser han stadig et stort potentiale på markedet.

»Det er et 100 milliarder-marked, og det er slet ikke startet endnu. I forhold til andre lande, er der jo næsten ikke noget salg i Danmark,« siger han og forklarer:

»Årsagen til, at markedet ikke er særlig stort, er, at der ikke er nogen, der for alvor har taget fat i prisen. Det er alt sammen lidt dyrere. Den dag, du har fat i prisen, og du har fat i distributionen, så skal du se danskerne. Vi er hardcore prisbevidste.«

Lars Munch Johansen har tidligere haft succes med at bygge en e-butik op på et umodent marked. For syv år siden startede han e-tøjbutikken Boozt, inden tøjsalg for alvor brød igennem på nettet.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen