Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Godnat til DøgnNetto

Pix-Netto
Der er pres på butikslejemål i København med plads til supermarkeder, og det får nu Dansk Supermarked til at konvertere 39 DøgnNetto-forretninger til større Netto- og Føtex Food-forretninger. Foto:

Dansk Supermarked lukker 39 DøgnNetto-forretninger for at åbne dem som enten traditionelle Netto-butikker eller i form af det relativt nye convenience-koncept Føtex Food.

Danmarks suverænt største discountforretning på dagligvaremarkedet, Netto, lukker nu 39 DøgnNetto-forretninger for at åbne dem igen i nye klæ'r.

DøgnNetto-forretningerne, som primært er placeret i hovedstaden, åbnede i sin tid for at tage kunder fra døgnkioskerne, men nu bliver de altså lagt om til traditionelle Netto-forretninger eller Føtex Food.

Af DøgnNettos 39 eksisterende butikker forventes cirka 30 at blive omdannet til traditionelle Netto-butikker. Fire forretninger bliver konverteret om til convenience-konceptet Føtex Food, mens en håndfuld bliver lukket.

net

I lyset af den benhårde konkurrence om gode lokaler og placeringer for supermarkeder i hovedstadsområdet er det ifølge Nettos direktør, Claus Juel-Nielsen, en bedre forretning at droppe DøgnNetto-konceptet og satse på de større, traditionelle Netto-forretninger, hvor udvalget er større, og hvor Netto blandt andet har succes med de såkaldte »spotvarer«.

»De gule Netto-butikker laver så meget mere omsætning og indtjening, at selvom DøgnNetto er en udmærket forretning, kan det bedre svare sig at omlægge dem,« siger Claus Juel-Nielsen og tilføjer, at det har været »luksus« at have de mindre DøgnNetto-konceptet kørende på gode lokationer.

»Vi er hele tiden på jagt efter nye butikslokaler i Storkøbenhavn. Ved at lave DøgnNetto om kan vi tage et tigerspring i forhold til at få åbnet flere gule Netto-butikker,« siger Claus Juel-Jensen.

netto

Netto er en del af Dansk Supermarked, der også står bag Bilka og Føtex. Selv om der er et overflod af dagligvarebutikker i Danmark, fortsætter Netto med at investere i butiksnettet, og i løbet af 2016 skal 50 nye eller udvidede Netto-forretninger være klar.

»At vi omdanner DøgnNetto-kæden til gule Netto-butikker, ændrer ikke ved vores øvrige ekspansionsplaner for 2016,« siger Claus Juel-Jensen.

30BUSbank2.jpg

Omlægningen af butikkerne kommer til at ske i løbet af 2016. Ifølge direktøren får de nuværende medarbejdere i DøgnNetto mulighed for at fortsætte i de nye Netto-butikker eller andre steder i Dansk Supermarked.

Sidste år havde Dansk Supermarked et overskud efter skat på 1,7 milliarder kroner mod 1,8 milliarder kroner året før. Sidste års omsætning lå på 57,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på én procent i forhold til året før. Koncernens vigtigste vækstmotor er Netto, som også opererer i udlandet, blandt andet Polen og Storbritanien.

Hos ærkerivalen Coop har man arbejdet med helt andre koncepter tilpasset storbyens forbrugere, blandt andet i form af Lille Irma og senest med et Brugsen-koncept, som har fokus på convenience-varer.

Peter Høgsted

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen