Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Global Lego-boble gør plastikklodser mere værd end guld

Employees of Lego Japan set Lego blocks made Yoda, a character o
Employees of Lego Japan set Lego blocks made Yoda, a character of US movie Star Wars in Tokyo on November 5, 2012 at the Legoland Discovery Center Tokyo. The characters of the Star Wars saga, set to be revived from 2015 under new owners Disney, will be displayed from November 6. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO Foto:

I gennemsnit stiger et Lego-sæt med 12 procent i værdi i løbet af et år. Nogle af de mest sjældne sæt kan endda stige med flere tusind procent over ti år, men det er et oppustet marked advarer flere eksperter.

Lyden af klodser, der rasler rundt i en papæske, er for de fleste børn lyden af en heldig julegave. Men det kan også være lyden af en sikker investering. Prisen på Lego stiger nemlig stødt, så længe klodserne bliver i originalemballagen.

Den engelske avis Telegraph har regnet sig frem til at legopriserne i løbet af de sidste 15 år har slået både aktiemarkedet og guldpriserne.

Aktierne på den engelske børs FTSE 100 er ”kun” steget med 4,1 procent om året siden februar 2000, mens guldpriserne er steget med 9,6 procent årligt. Til gengæld er uåbne Lego-æsker steget med hele 12 procent i samme periode.

Det er især sjældne sæt og klodser fra Star Wars-serien, der er en god investering. Det mest eftertragtede samlerobjekt er spaceskibet Millennium Falcon, der er steget fra en nypris på 3.550 kroner i 2007 til en pris på 28.118 kroner i dag.

Men også mere almindelige Lego-motiver sælger godt. Det lille sæt ”Cafe Corner” har siden 2007 gennemgået en prisstigning på 2.230 procent, og er det sæt med den største procentvise stigning. I det hele taget er det primært Lego fra efter årtusindskiftet, der stiger mest i pris, og nye sæt fra sidste år er steget 36 procent i forhold til nypris.

Hans Hedegaard fra Frederiksberg Auktionshus nikker genkende til den store efterspørgsel især på gaveæsker.

»Pludselig er salget eksploderet world wide. Mange køber en håndfuld sæt af en serie, der er ved at gå ud af produktion og ligger dem hjem på hylden indtil, der sidder en på E-bay, som bare må eje dem,« siger han.

Dog advarer Hans Hedegaard også imod en decideret Lego-boble.

»Noget der er ti år gammel har jo slet ikke den værdi. Vi har lignende med andre objekter – markedet kan sagtens blive mæt og så falder priserne lige så hurtigt igen,« siger Hans Hedegaard, der har større tiltro til de rigtig gamle Lego-sæt fra 1950’erne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen