Berlingske Business
17:42

Glem it, olie og medicin: Mode skaber milliardærer

Skgen
Familien Jorst har tjent 1,5 mia. kr. på urforretningen Skagen. Foto:

Klæder skaber folk. Også i den grad.

Et nærstudie af listen med de 50 næstrigeste danskere viser således, at modeselskaber er en mere direkte vej til en 10-cifret rigdom end herhjemså mange andre brancher, skriver Finans. Familien Martinsen har eksempelvis tjent 1,6 mia. kr. på sit ejerskab af IC Group, der står bag mærker som Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance.

Det skriver Finans.dk

acne jeans, gammel mønt

Familien Jorst har tjent 1,5 mia. kr. på urforretningen Skagen. Familien Lindberg har tjent 1,2 mia. kr. på sine briller af samme navn. Og René Sindlev og Michael Lund Petersen har hver især tjent 1,2 mia. kr. på deres lod i smykkeselskabet Pandora, mens familien Holstein-Holsteinsborg akkurat har rundet milliarden takket være sin aktie i tøjbutikkerne Noa Noa.

Ovenikøbet er modekongerne stort set uden undtagelse blevet rigere i forhold til året før, alt imens storaktionærerne i shippingbranchen og olieindustrien ikke overraskende har oplevet tilbagegang.

aaa

»Dygtige forretningsfolk herhjemme har været i stand til at gøre det, vi danskere er allerbedst til: at konceptualisere. De har iscenesat og markedsført tøjet, skoene og smykkerne på forbilledlig vis,« siger Henrik Spandet-Møller, som underviser i entreprenørskab på CBS, til Finans.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen