Berlingske Business

Georg Jensen vil balancere mellem dansk og global

georg jensen
Eva-Lotta Sjöstedt overtager posten som CEO i Georg Jensen. Hun kommer fra en stilling som CEO i Karstadt og skal sætte gang i salget hos Georg Jensen. Foto:

Med en ny administrerende direktør i skikkelse af svenske Eva-Lotta Sjöstedt skal Georg Jensen både være global og vende tilbage til virksomhedens danske aner.

Georg Jensen blev grundlagt i Danmark for over 100 år siden, og selv om virksomheden i dag er internationalt orienteret og ejet af kapitalfonden Investcorp fra Bahrain, mener virksomhedens spritnye administrerende direktør, at de danske aner er vigtige.

Svenske Eva-Lotta Sjöstedt tiltrådte tirsdag som Georg Jensens nye topchef, og hun vil arbejde på at skabe balance mellem at holde fast i de danske rødder og være et globalt brand. Men det kan blive en udfordring at bruge den danske historie i fortællingen om Georg Jensen, mener Stiig Binggeli, administrerende direktør for og stifter af brandingvirksomheden Brandhouse.

»Udfordringen ligger i, at Georg Jensen har udviklet sig i en helt anden retning både ejermæssigt, distributionsmæssigt og i forhold til sortiment. Så på alle mulige måder har man i høj grad prøvet at cutte de her bånd,« siger Stiig Binggeli.

Pix-GeorgJensen

I 2012 overtog Investcorp Georg Jensen, og samtidig blev David Chu med base i New York administrerende direktør. Eva-Lotta Sjöstedt overtager nu den post, mens David Chu bliver bestyrelsesformand efter Hazem Ben-Gacem og skal samtidig fungere som kreativ direktør. Eva-Lotta Sjöstedt har boet over ti år i udlandet, hvor hun blandt andet har arbejdet for IKEA i Japan, og hun er ikke i tvivl om, at Georg Jensen kan begå sig bedre end hidtil på det globale marked.

»Jeg er lidt stolt over, at jeg kan tage et så stærkt varemærke og føre det ud på en global scene. Det handler ikke om ikke at være dansk, men om at åbne mere til det globale. Det har jeg erfaring med at gøre,« siger Eva-Lotta Sjöstedt.

marc newson

Ifølge Stiig Binggeli er opgaven med at holde balance mellem det danske og globale da heller ikke umulig.

»Jeg tror godt, det kan lade sig gøre internationalt. Det er sværere i Danmark, fordi man i moderlandet ofte gerne vil videre – der kender man historien. Men på andre markeder kan det være effektivt,« siger han.

Mens Georg Jensen i Danmark er bedst kendt for sølvtøj, har virksomheden internationalt markedsført sig med smykker. Georg Jensen har en omsætning på omkring en milliard kroner, og Eva-Lotta Sjöstedt overtager en virksomhed med underskud de seneste tre regnskabsår. Mens underskuddet i 2012 lød på 17 millioner kroner, viste årsregnskabet for 2014 et minus på 14 millioner.

Regina

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen