Berlingske Business

Georg Jensen venter stadig på den store turnaround

pix-georg jensen butik
For nylig åbnede en kronprinsparret en ny, stor Georg Jensen-butik i München, men regnskabet tyder stadig på sløve tider for sølvsmeden. Foto:

En af Danmarks mest traditionsrige virksomheder Georg Jensen kæmper stadig med at komme ud af krisen.

Da Georg Jensen i 2012 blev overtaget af kapitalfonden Investcorp tegnede fremtiden lys, og der blev lovet turnaround.

Den er imidlertid udeblevet, og det seneste regnskab viser, at Georg Jensen i 2014 tabte 43 mio. kr.

Det skriver Jyllands-Posten.

ørken

Da Investcorp købte selskabet, skød de et trecifret millionbeløb i det for at frigøre bankgæld, men salget af de kendte ure, smykker og sølvtøj har ikke været som ønsket, og derfor er bankgælden i 2014 steget med over 120 mio. kr.

»Højere bruttofortjeneste og laver administrationsomkostninger kan ikke kompensere for de stigende udgifter til salgs- og distributionsomkostninger,« lyder det fra ledelsen i regnskabet.

25BUSPeter-Hulweg-Christian.jpg

Georg Jensens formand udtalte i forbindelse med Investcorp-købet, at man ville fordoble omsætningen inden for fem år, men det er altså ikke sket endnu. Investcorp købte Georg Jensen af Axcel i efteråret 2012.

Georg Jensens presseafdeling oplyser til Jyllands-Posten, at man ikke ønsker at udtale sig yderligere om regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen