Berlingske Business

Geografien afgør dit onlinekøb

pix-nethandel
Københavnere handler elektronik på nettet, mens nordjyderne foretrækker plejeprodukter og tøj. Foto:

Københavnerne foretrækker elektronik, nordjyderne er til plejeprodukter og tøj, mens østjyderne er faldet for dagligvarer, når der shoppes på nettet.

Vi køber mere og mere ind på nettet, men der er forskel på, hvad vi putter i den elektroniske indkøbskurv, alt efter hvor vi bor i landet.

Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Eniro Danmark.

I Hovedstadsområdet er det de elektroniske varer, der hitter. Således foretrækker 44 procent af beboere i København at købe elektronik på nettet, og det er flere end noget andet sted i landet.

Alken


Mens forbrugerne i hovedstaden går efter elektronik og hårde hvidevarer på internettet, så er nordnyderne vilde med at købe plejeprodukter og tøj i de digitale butikker. Mere end to ud af 10 nordjyder foretrækker at købe deres creme, kosttilskud og makeup på internettet, og mere end hver fjerde nordjyde vil hellere købe tøj på nettet end i fysiske butikker.

Østjyderne har derimod fået øjnene op for at købe dagligvarer på nettet. I hvert fald har mere end hver tiende østjyde købt pasta, mælk og andre dagligvarer på nettet. 

Undersøgelsen fra Eniro Danmark har også afdækket danskernes tilgang til deres researchvaner, inden de handler på nettet. Mere end hver sjette københavner søger efter produkter og serviceydelser på internettet, mens det kun gælder hver anden på Sjælland og Bornholm g hver fjerde i Sønderjylland.

»Det er nogle af de muligheder, smartphones og tablets giver – nu kan busturen ikke kun bruges til at læse en bog, høre musik eller snakke med medpassagerne, men også til at få inspiration til værtindegaven til nytårsaften. Det kan jeg forestille mig, at mange travle københavnere drager fordel af,« siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark.

Ifølge undersøgelsen befinder 61 procent af københavnerne sig i et transportmiddel, når de bruger mobiltelefonen til at søge efter produkter eller serviceydelser på nettet. Det gælder kun 19 procent på Sjælland og Bornholm og 24 procent i Sønderjylland.

pix-net



Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen