Berlingske Business

Fortsat svagt detailsalg

pix-detailsalg
Det er især salget af beklædning, der trækker det samlede detailsalg i juli måned ned. Foto:

Det er stadig kolde tider for detailsalget i Danmark viser tal fra Danmarks Statistik.

Danskernes købelyst er ikke blevet bedre over sommeren, og ligger stadig i den lave ende. Det viser tal fra Danmarks statistik.

Juli måned har mødt et fald og bryder faktisk med den mindre stigning, som man har set i maj og juni måned. Detailsalget er 0,6 pct. lavere end i juni. Før det havde man set en stigning på 0,6 pct. i juni og 0,5 pct. i maj.

Det er især salget af beklædning, der har trukket juli-salget ned. Den del af detailsalget oplevede et fald på 4,8 pct. og når det udgør en tiendedel af det samlede salg, så kan det mærkes. Det er i følge cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard, ikke så overraskende. 

»Juli har været usædvanlig varm, hvilket kan have påvirket omsætningen på en helt særlig måde. Eksempelvis er der i juli tale om et markant fald i salget af tøj og sko. Og det kan hænge sammen med, at danskerne ikke har haft den store shoppe lyst, men har søgt til stranden i stedet på grund af varmen,« siger hun i en skriftlig kommentar og forklarer, at det ikke ødelægger håbet om mere fremgang, selvom detailsalget ligger lavere i juli.

Sammenligner man med juli måned sidste, så ser man faktisk en lille fremgang. Der er en stigning på 0,1 pct. i forhold til sidste år. Men sidste års tal var stadig svagt, og det nye tal for juli måned er heller ikke noget, der betyder særlig meget, selvom det stiger lidt mere end for et år siden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen