Berlingske Business
BREAKINGDansk biotekfirma skal på børsen -  vil sælge aktier for 600 millioner

Forsker om kæmpevandland: »Når folkene bag sælger boligerne, så er det et klart udtryk for, at de er forsigtige«

ARKIVFOTO
I Høje Taastrup skal verdens femte største vandland åbne i 2020

Nordic Water Universe kommer til at koste 2,2 milliarder for første etape af multibyggeriet. Men ferieboligerne, der bliver opført, udbydes til private. Og det er risikabelt, mener turismeforsker.

Opdateret med svar fra Ulf Høyen klokken 16.31, 7/2.

3,09 millioner. Så meget koster en af de i alt 1172 ferieboliger, der skal opføres, i det nye feriemekka i Høje Taastrup, der blandt andet kommer til at rumme verdens femte største vandland. Men det er ikke så meget prisen, den er gal med ifølge turismeforsker ved Syddansk Universitet, Anne-Mette Hjalager.

Det er det faktum, at de udstykkes og sælges til private, almindelige mennesker.

»Hvis du køber en feriebolig i et sådant udviklingsprojekt, så bærer du en risiko. Hvis du ikke kan leje den ud, hvis markedet dropper eller feriestedet ikke bliver så populært som estimeret, så er det dig som køber, der sidder med aben. Ikke kun hovedinvestoren,« siger hun.

Water slides


Anne-Mette Hjalager har blandt andet forsket i innovativ turisme. Hun fortæller, at denne model for ferieboliger i forbindelse med større attraktioner i Danmark er meget almindelig, og alle nye projekter synes at bruge den.

»Jeg mener, at man kan se, når de initiativtagende investorer ikke selv holder på boligerne, at det er et klart udtryk for, at de selv er forsigtige,« siger hun.

Men den kritik forstår Ulf Høyen ikke.  Han er repræsentant fra Nordic Corporate Finance. Det firma, der står for at finde investorer.
»Det mener jeg ikke, er et spørgsmål om forsigtighed. Det er der ikke bund i. Hvorfor skulle det være værre, at det er private, der køber boligerne? Dem af dem, der kan sælges, de vil blive solgt. Der er ikke noget fordækt i det. Det har Lalandia jo gjort længe,« siger han.



Janne J. Liburd er ligeledes turismeforsker på Syddansk Universitet. Hun mener også, der kan være problemer involveret for køberen, hvis feriestedet ikke udvikler sig som forventet.
»Denne model er den typiske i Danmark. Og normalt vil resortet hjælpe til med at leje huset ud. Så det er meget velkendt og den måde, man gør det på de fleste andre steder. Hvis det er tilfældet her, så er problemet ikke stort, for resorterne har en stor markedsføringskraft, der kan trække kunder til. Men hvis de ikke har et udlejningsbureau, der garanterer udlejning, så kan man komme i klemme,« siger hun.

Jesper Friis adm. direktør


I en rapport, der blev udgivet sidste år af Nordic Water Universe som omhandler feriebyen, står der blandt andet, at ressortet kører samme udlejningskoncept som Lalandia Billund, hvor husejere får hjælp til at udleje boligerne. Det bekræfter Ulf Høyen.

Hos Nordic Water Universe er det Wyndham Hotel Group, der står for at udleje de privatkøbte ferieboliger. Samme praksis som hos Lalandia.

»Forskeren skulle i stedet anholde Lalandia på det. De har gjort det længe. De mere skeptiske købere, kan jo så få en tilbagefaldsklausul til investorerne. Det tror jeg ikke, der er nogle problemer i,« siger Ulf Høyen.

København er et trækplaster


I en dagfrisk undersøgelse fra Danmarks Statistik omhandlende turisme i Danmark, viser det sig, at turismen i København og Region Sjælland er steget med fire procent på et år. For resten er landet er stigningen på tre procent. Samtidig slog feriehusudlejningen rekord med 18,8 millioner besøgende i 2016.

Morten Glundholt har skabt det mobile bilvaskerfirma Outwash. Et firma, der kom sig ud af en tilfældighed. På en parkeringsplads.


»En klar fordel ved projektet i Høje Taastrup er beliggenheden så tæt på København. Der er mere end en million mennesker som kundegrundlag. Mange børnefamilier har måske lyst til en tur i et badeland en ellers kedelig lørdag eftermiddag. Samtidig er det en fordel for udenlandske turister, at København ligger lige rundt om hjørnet,« siger Anne-Mette Hjalager.

Det faktum er Janne J. Liburd enig i. Men hun mener, at resortet kommer til at omslutte turisterne inde i feriebyen.

»Jeg kan godt forstå, de er glade i Høje Taastrup lige nu. Men det vi plejer at se, det er, at resortet bliver destinationen i sig selv, og så bliver der ikke lagt særlig mange penge i lokalområdet ud over i selve resorten. Det er, ud fra det jeg har set, i høj grad et lukket økosystemet, hvor pengene sjældent bevæger sig udenfor området,« siger hun.

Fredag - Nyt madmarked: Lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen


Administrerende direktør fra Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, skriver desuden per mail:

»Tanken om at kombinere storbyen med forskellige aktiviteter uden for byen, eksempelvis kyst, natur eller som her et vandland, matcher målet i Wonderful Copenhagens nye strategi om, at vi vil inspirere de besøgende til at forbruge oplevelser på tværs af by og land i en bredere geografi, med henblik på at motivere dem til enten at blive længere eller komme igen senere. Et vandland af den størrelse vil bestemt bidrage til at styrke bredden i hovedstadens samlede udbud af oplevelser.«

Nordic Water Universe forventer at skabe 1000 job, når første etape af byggerierne står færdige i 2020.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen