Berlingske Business

Fornem pris til Tiger-butikkernes far

Lennart Lajboschitz, der stiftede butikskæden T
Lennart Lajboschitz, der stiftede butikskæden Tiger, vandt MMM Prisen (hovedpris), da der torsdag aften var uddeling af detailhandelspriser i den gamle børssal  Foto:

Lennart Lajboschitz fra Tiger fik overrakt den fornemste pris for sin enestående indsats for dansk detailhandel, da omkring 100 brancefolk torsdag aften var samlet til award-middag i Børsbygningen. Han modtog den såkaldte MMM-pris, som blev suppleret af to andre priser, bl.a. Berlingskes Detailhandelspris.

»Ja, jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Det var en mavepuster«, sagde iværksætteren bag Tiger-butikkerne, Lennart Lajboschitz, da han modtog detailbranchens hyldest i form af den fornemme MMM-pris.

Den gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft en betydning for detailhandelen i Danmark, og Lajboschitz vandt i konkurrence med Arla og Illums Bolighus.

Magasin pris

Og Tiger-grundlæggerens indsats er virkelig noget særligt, hvad der understreges af, at Tiger allerede har åbnet 185 nye butikker i år og i øvrigt åbner i USA i næste måned.

Lennart Lajboschitz

Tiger åbnede sin første butik i København i 1995 og har siden vokset sig stor til en international kæde med 423 butikker i 25 lande. I 2012 solgte Lajboschitz 70 pct. af aktierne i Zebra-koncernen, der ejer Tiger, til en kapitalfond og overgik til at være konceptdirektør. Senest har han vakt opmærksomhed med købet af Absalons Kirke på Vesterbro, som han vil omdanne til et moderne forsamlingshus.

Det var administrerende direktør Peter King fra Magasin du Nord, der som talsmand for sidste års prisvinder, overrakte MMM-prisen til Lennart Lajboschitz. Han roste bl.a. Tiger-butikken i Cambridge, hvor Peter King bor, men med karakteristisk britisk humor beklagede han sig også lidt over, hvor dygtige Tiger-butikkerne er til at trække penge op af lommerne på ham og hans familie.

pix

Dommerkomiteen bestod af: Dennis Balslev, IKEA, Peter King, Magasin Du Nord, Henrik Burkal, REMA 1000, Ricky Wilke, CBS, Helle Fensvig Busck og Thomas Panduro fra Detail-forums bestyrelse samt Per Nyborg fra Detail-forums sekretariat og Linda Overgaard fra Berlingske.

Samme personkreds havde fundet vinderen af Retail Entrepeneurship Prisen, som gives til »en aktør, der ser eller skaber en stærk niche, som tilfører detailhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet«. Vinderen af denne pris blev Nemlig.com, som har markeret sig inden for onlinehandel med dagligvarer. De øvrige nominerede til entrepeneurship-prisen var  chokoladefirmaet Summerbird Organic og  & Other Stories, som er et nyt spændende fra H&M med butik på Strøget i København.

Nemlig.com åbnede i august 2010 og er i dag Danmarks største online supermarked med over 400 ansatte. Nemlig.com har opnået kraftig vækst og har en omsætning på et stort trecifret millionbeløb. I 2014 købte Anders Holch Povlsen fra Bestseller sig ind i koncernen, som dermed fik større kapital og mulighed for at investere i ny vækst de kommende år. Nemlig.com flytter da også ind i nye større lokaler om kort tid.

Byggemarked

Berlingskes Detailhandelspris gik til Teleselskabet 3 – for deres reklamer med figuren Snoop Dogg. Den blev til efter forslag fra et reklamebureau, og ideen om at koble et internationalt supernavn på teleselskabets kampagne har ramt plet i forhold til målgruppen.

Berlingske Detailhandelspris blev introduceret i 2010 og uddeles i et samarbejde mellem Berlingske Media og Detail-forum. Prisen gives til en aktør i detailhandelen, som er brændt igennem inden for marketing og annoncering. Desuden skal Berlingskes Detailhandelspris bidrage til at inspirere og udfordre detailhandelen. De nominerede bedømmes ud fra, om kampagnen er trafikskabende, salgsskabende, og om den skaber loyalitet og fører til genkøb.

Hi-Fi Klubben var også nomineret for at skabe et særligt kundeunivers, og Stark var nomineret for deres kampagne for at holde døgnåbent i et af kædens byggemarkeder.

Fredag: Google

Priskomiteen bestod af: Direktør og ejer Morten Theil fra reklamebureauet Bocca, samt Thomas Rud og Jesper Loiborg fra Detail-forums bestyrelse, direktør Per Nyborg fra Detail-forums sekretariat og erhvervsredaktør Linda Overgaard, Berlingske.

Om kort tid udgiver Berlingske i øvrigt en single-fortælling om Lennart Lajboschitz. En single er en fascinerende journalistisk fortælling, der er meget længere end en avisartikel, men kortere end en traditionel bog. En single udkommer digitalt og kan også læses via e-reader på Ipad, Kindle Fire eller på computeren. Klik ind på www.b.dk/singler og hold øje med den fascinerende fortælling om iværksætteren bag Tiger-butikkerne.

Pix-Baresso

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen