Berlingske Business

Forfremmet Coop-direktør går ydmygt til sagen

01BUSJens-Visholm2.jpg
Jens Visholm er en af kandidaterne til at følge efter Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, når han engang træder ned fra posten. Foto: Thomas Lekfeldt

Jens Visholm er rykket en tand op i hierarkiet i dagligvarekoncernen Coop. Han får over 2.000 medarbejdere under sig, når han fra i dag er en del af direktionen, men han går ydmygt til hverdagens nye opgaver.

Omstruktureringer i Coop har givet anledning til at sætte navne på mulige kandidater til posten som administrerende direktør, når Peter Høgsted engang er fortid som topchef for dagligvaregiganten. En af dem, der kan komme i spil til posten, er Jens Visholm, som i 2012 kom til Coop efter fem år i SuperBest. Hans resultater og ledelsesevner har imponeret Peter Høgsted, og han er derfor blevet forfremmet til Coop-direktionen med effekt fra 1. september.

Som Coops food-direktør har Jens Visholm allerede et års tid refereret til Peter Høgsted, men inden sommerferien luftede den administrerende direktør en ledelsesrokade med Jens Visholm. I stedet for kun at være ansvarlig for fødevarer, ville Høgsted gøre Jens Visholm ansvarlig for både food, nonfood og ikke mindst logistikområdet, som er kernen i en stor detailvirksomhed – en stilling med ansvar for cirka 2.300 medarbejdere.

28BUSHoegsted-2.jpg

Jens Visholm brugte sommerferien i Italien på at spekulere på, hvordan det hele kunne gå op i en højere enhed. Både i forhold til at videreføre det vigtige fødevareområde med Coops »madmanifest« som omdrejningspunkt og i forhold til at tage hånd om de nye opgaver med den samarbejds-agenda, som Jens Visholm sværger til og taler for.

Midlet frem for målet

Det blev et »ja, tak« fra Jens Visholm, men det er ikke målet i sig selv, der tænder Jens Visholm som leder. Han er ikke i den forstand målrettet, og en direktørpost har aldrig fungeret som den berømte gulerod. Til gengæld er han fokuseret på processen, og når han nu sidder med i toppen af en af Danmarks største virksomheder målt på antal medarbejdere og en omsætning på 45 milliarder kroner, er han da også vældig godt tilfreds. Tilfreds med at have ansvaret for at få en virksomhed til at fungere, så medarbejderne kan have et meningsfyldt job og en hverdag, de er glade for.

høgsted

Det ansvar er Jens Visholm ydmyg over for, og han er indstillet på at gøre sig umage og arbejde de ekstra timer, det kræver at rykke en tand op i hierarkiet og blive en del af Coop-direktionen.

Tid til sport

Trods forfremmelse går alle Jens Visholm vågne timer ikke med dagligvarehandel. Når han ikke er på kontoret, kan man se Jens Visholm på lægterne, når hans tre sønner spiller fodbold og basketball. Der bliver også tid til at løbetræne, og Jens Visholms næste bedrift på den front bliver halvmaraton i Københavns gader om to uger. Men så er timerne også efterhånden sluppet op. I hvert fald samler golfsættet – endnu – støv i skabet.

Jens Visholm bor i Rungsted sammen med sin hustru og sine tre sønner på 15, 13 og 8 år.

Pix-Coop

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen