Berlingske Business

Forbrugsekspert : B&O på farlig kurs

Kunderne har taget godt imod Bang & Olufsens nye, billigere produkt, men det kan i sidste ende koste koncernen dyrt, spår forbrugsekspert.

Ude i de danske B&O-butikker lysner horisonten i takt med at der kommer flere kunder i butikken. Det er især B&Os nye fladskærm til »kun« 30.000 kroner, der lokker kunderne ind, lyder meldingen fra forhandlerne.

Men det kan være en glidebane for B&O, siger Kasper Baldvinsson, der er konsulent ved Retail Institute Scandinvaia.

»B&O har en rigtig god position i dag, og jeg frygter, at man muligvis udvander det, hvis man bevæger sig ned i markedet,« siger han.

Det nye, billigere TV skal gerne lokke flere kunder ind i B&O-butikkerne, der ellers har stået uhyggeligt tomme det sidste stykke tid, med sivende omsætningstal og en blødende B&O-bundlinie som følge.

Således er både forhandlere og analytikere begejstrede for, at BeoVision 8, som det nye TV hedder, lader til at være blevet godt modtaget.

»Internt er B&O på rette spor, dels fordi man har fået gennemført en kapitaludvidelse, der giver den fornødne kapital til at stå imod krisen, og dels fordi man delvist har fået lukket et hul i produktporteføljen inden for de mere prisvenlig fladskærme,« siger analytiker fra Jyske Bank, Jens Houe Thomsen.

Behov for flere produkter
Men de økonomiske argumenter for det lidt billigere produkt preller umiddelbart af på Kasper Baldvinsson fra Retail Institute Scandinavia.

»Det har muligvis nogle økonomiske rationaler her og nu, men hvis man vil have et stærkt brand og lokke de rigtig købedygtige til, er det en farlig vej at gå.«

Hvor stor en effekt det nye produkt har på B&O, vil vise sig, når koncernen aflægger årsregnskab i begyndelsen af august. Her lyder forventningerne fra B&O selv på et resultat før skat i størrelsesordenen minus 510 millioner kroner og en omsætning på 2,8 milliarder kroner, men foruden de endelige tal afventer markedet også spændt nyt om, hvilke andre nye produkter B&O-chef Kalle Nielsen & co. har klar.

»Der skal komme flere produkter, og de skal ud og vise, er at deres udvikling af produkter er kommet op i tempo og kommer til at køre mere effektivt, så vi ikke igen skal have de forsinkelser, der er slemme for virksomheden,« siger Jyske Bank-analytiker Jens Houe Thomsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen