Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Forbrugerrådet til Lauritz.com-kunder: Vær varsomme med at handle

aaa
Overskrift
Foto:
 

Forbrugerne er oppe imod professionelle handlere, når de byder på Lauritz.com, og derfor skal de være varsomme og tænke sig om en ekstra gang, inden de afgiver bud hos onlineauktionshuset, mener Forbrugerrådet Tænk.

Man skal tænke sig om en ekstra gang, når man som almindelig forbruger vil købe en vare på auktionssiden Lauritz.com.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, som efter Berlingske Business' afsløring af forbrugeradfærden på Lauritz.com anbefaler forbrugere at være ekstra varsomme, når de byder på en vare.

Fredag - Laurtiz.com

Omfattende dataanalyse fra Berlingske Research viser, at de største kunder hos Lauritz.com handler ekstremt meget mere på auktionssiden, end median-brugeren. Handler man som mange andre, deltager man i cirka tre auktioner i alt, men de mest aktive kunder deltager i helt op til 80.000 auktioner over en årrække på 13 år. Det svarer til cirka 17 auktioner om dagen og over 800.000 bud.

TV: »Hvad og hvem bestemmer prisen, når du byder på Lauritz.com?«

 

»Som forbruger skal man være rigtig opmærksom på, at man ikke kun sidder og byder mod andre forbrugere inden for en almindelig indkomstklasse. Som vi kan se, sidder der også ikke helt almindelige forbrugere, som er mere professionelle end forbrugere normalt er. Det er dem, man byder op imod,« siger Tina Dhanda Kalsi og fortsætter:

»Det er vigtigt, man som forbruger på Lauritz.com holder hovedet ekstra koldt, fordi der er nogle andre typer af brugere, som byder på varerne, end helt almindelige forbrugere,« siger hun med henvisning til de profesionelle storkunder, som byder ekstraordinært meget på Lauritz.com.

09BUSINESS-172924.jpg

»De er i gang med at byde på rigtig mange varer på én gang og har mange flere penge at gøre godt med, og de kan derfor være med til at presse prisen meget højere op, end hvis det bare var almindelige forbrugere, man bød mod,« siger Tina Dhanda Kalsi.

Logikken i almindelig spilteori er, at jo flere bud, der er på en vare, des højere ender den endelige pris på varen. Man ender med andre ord som forbruger med at mene, varen er mere værd, jo større interesse, der er for den.

»Når man handler i en budrunde eller en auktion, kan man hurtigt lade sig rive med. For jo flere, der byder og viser interesse for et produkt, jo mere interessant virker det, og så bliver prisen budt op, og man kommer måske til at byde over det, man oprindeligt havde tænkt, man ville give for varen,« siger  Tina Dhanda Kalsi.

De ti mest aktive kunder på Lauritz.com deltager i cirka ti procent af alle auktioner på auktionssiden. Det svarer til cirka 370.000 auktioner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen