Berlingske Business

Forbrugerne skøjter rundt i byttereglerne

Pix
Der er travlhed i butikkerne på den første handelsdag efter jul, men mange forbrugere har ikke styr på byttereglerne. Foto:

Bytteræset er skudt i gang i dag, men mange danskere kan ikke finde hoved og hale i byttereglerne. Det får dem til at ringe til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hotline.

Danskerne har rejst sig fra julebordet og er strøget ud i butikkerne for at bytte de julegaver, der ikke lige var sagen. Men mange forbrugere har ifølge forbrug.dk svært ved at gennemskue byttereglerne.

Mange tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at bytte og returnere varen, men det er langt fra tilfældet. Det er nemlig op til den enkelte butik, om de vil tilbyde deres kunder returret.

pix-julegaver



Når forbrugerne er gået forgæves i butikkerne, går de hjem og ringer til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hotline, men der er ikke meget hjælp at hente.

»Vores fornemmelse er, at forbrugerne ofte overser, at de ikke automatisk har returret. De kontakter vores hotline, når butikkerne afviser at tage deres varer retur. Men der er sjældent noget at komme efter, for butikkerne fastsætter selv reglerne på området,« siger Hanne Kristensen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

pix


En undersøgelse foretaget i 2011 viser, at 70 procent af forbrugerne tror, at de har returret, men det er de enkelte butikker, der som en ekstra service til forbrugerne kan kan vælge at tilbyde returret.

Ifølge Dansk Erhverv byttede lidt mere end hver tredje dansker en eller flere julegaver sidste år, og samme billede forventes i år. I dag, fredag den 27. december, tegner til at blive årets største handelsdag.

Du kan læse om byttereglerne i artiklen på nedenstående link.

pix-julegaver

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen