Berlingske Business

Forbrugerne scorer på liberalt bogmarked

pix-bogforum
Der var gang i bogsalget på årets bogforum, og ifølge en ny analyse er forbrugerne tilfredse med de lavere priser, liberaliseringen af bogmarkedet har givet. Foto:

Et fuldt liberaliseret bogmarked har været en realitet siden 2011, og ifølge en analyse har forbrugerne scoret næsten 400 millioner kroner på lovændringen.

Der er stadig heftig diskussion i bogbranchen om liberaliseringen af bogmarkedet, men med priskonkurrencen har forbrugerne fået billigere bøger, og det har givet dem en samlet gevinst på estimeret 319 millioner kroner. Det viser en analyse, som konsulenthuset Incentive har udarbejdet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gevinsten er beregnet i forhold til situationen i 2000, inden liberaliseringen af bogmarkedet begyndte. Hertil kommer gevinsterne fra årene mellem 2000 og 2012. Konsulenthuset har beregnet 2012-gevinsten under forskellige forudsætninger og konkluderer, at den faktiske gevinst med stor sikkerhed ligger i intervallet 92-475 millioner kroner med bedste skøn på de 319 millioner kroner.

Boghandlere_Business

Antallet af solgte skønlitterære bøger er steget 25 procent, mens salget af fagbøger er steget 17 procent fra 2000 til 2012, og ifølge analysen skyldes forbrugernes stigende forbrug primært, at priserne på bøger er faldet, og at flere butikker sælger bøger.

Ifølge analysen er prisen på skønlitteratur gennemsnitligt faldet 12 procent siden 2000, mens prisen på faglitteratur er faldet omkring 24 procent. Tallene er korrigeret for inflation. Til gengæld er prisen på børne- og ungdomsbøger i samme periode steget 42 procent - en prisstigning som ikke forklares i analysen.

Forfatteren Jussi Adler-Olsens

Mens forbrugerne i 2000 kunne købe bøger hos 450 boghandlere, kan de i 2013 vælge mellem 544 butikker, når de køber bøger. Heraf er de 184 større supermarkeder med et udvalg på omkring 500 titler.

Halvdelen af forbrugerne vurderer, at liberaliseringen af bogmarkedet har været en fordel, mens otte procent mener, at den har været en ulempe. Et af argumenterne mod liberalisering af bogmarkedet har gennem de seneste 10 år lydt på, at kvalitetsbøger har svære vilkår på et marked med fri konkurrence. I analysen vurderer 16 procent af de adspurgte, at udvalget af interessante bøger er blevet mindre inden for de seneste tre-fem år, mens 41 procent ikke mener, det er tilfældet. 

bogforum

Udviklingen i antallet af boghandlere har fulgt den generelle udvikling i detailbranchen. I perioden 2000-2011 er antallet af boghandlere faldet med cirka 10 procent. I samme periode er antallet af øvrige detailbutikker faldet 14 procent.Analysen ser kun på effekten for forbrugerne af et liberaliseret bogmarked og dækker perioden fra 2000, hvor den gradvise liberalisering begyndte, frem til 2012. Bogmarkedet var fuldt liberaliseret i 2011. 

Legos hjemmeside

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen