Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Forbrugerne i tvivl om reglerne ved onlinehandel

Til BT / BM / Scanpix
Mange forbrugere har ikke styr på deres rettigheder, når de handler på nettet, men ifølge Lea Markersen, juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk, er onlinebutikkerne kilden til uvidenhed hos forbrugerne. Foto:

Mange forbrugere er ifølge Forbrugerrådet Tænk i tvivl om reglerne ved onlinehandel, og det er ifølge en juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk i høj grad onlinebutikkernes ansvar.

Må du prøve din kjole eller skjorte, når du har købt den i en onlinebutik, og har du ret til at sende varer retur, som du ikke kan passe, eller bare har fortrudt at have købt?

Mange forbrugere har ikke styr på deres rettigheder, når de handler på nettet, men ifølge Lea Markersen, juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk, er onlinebutikkerne kilden til uvidenhed hos forbrugerne.

23BUSonline.jpg

»Vi får en del henvendelser om fortrydelsesret, der viser, at de erhvervsdrivende ikke har styr på reglerne om 14 dages returret,« siger Lea Markersen.

Forbrugeraftaleloven blev ændret for godt et år siden, og selv om danskerne også inden ændringerne havde 14 dages returret, når de handlede på nettet, kan de nu i større omfang afprøve den vare, de har købt, inden de sender den retur.

Ifølge Lea Markersen er mange forbrugere usikre på returretten, og hun mener, at onlinebutikkerne i højere grad bør informere om forbrugernes rettigheder.

»Vi får også henvendelser fra forbrugere, som slet ikke ved, at den rettighed eksisterer, og det kan jo sagtens være som følge af, at der ikke er blevet informeret tilstrækkeligt på den erhvervsdrivendes hjemmeside. Så det er et problem, som der skal gøres noget ved, og som de erhvervsdrivende må tage ansvar for,« siger Lea Markersen.

Stoholm Apotek

Et år med ændringer

Den seneste aftalelov trådte i kraft i juni sidste år. De fleste ændringer i den nye lov handler om øget oplysningspligt, fortrydelses­ret, håndtering af returvarer og abonnementsaftaler.

Med den nye lov er meget af »det med småt« fjernet, så forbrugerne nemt kan finde relevante oplysninger om handel på nettet.

»Bestemmelserne om fortrydelsesret er meget vigtige for, at forbrugerne kan fortsætte med at handle på nettet. Fortrydelsesretten er en nødvendig rettighed, som den erhvervsdrivende også må have en interesse i, da den gør det mere attraktivt for forbrugere at handle på nettet. Det er en meget vigtig rettighed,« siger Lea Markersen.

vd

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen