Berlingske Business

Forårsrullegigant frygter pres fra supermarkeder

Pix-daloon
Daloon er ikke den eneste fødevareproducent, der forventer endnu hårdere forhandlinger med supermarkederne. Foto:

Den familieejede virksomhed Daloon er urolig for efterårets forhandlinger med de danske supermarkeder.

Producenten af forårsrullen, der ligger godt i maven, gruer for at placere sig knap så godt i supermarkedernes diske til næste år. 

Den over 50 år gamle forårsrulle-producent frygter nemlig de kommende forhandlinger i detailhandlen. Med et underskud på 3,7 mio. kr. i 2012 bliver det svært at stå stærkt i prispresset fra supermarkederne.

Til Børsen kritiserer direktør og ejer af Daloon, Hemming Van, måden supermarkederne er begyndt at forhandle priser på. En mere kynisk måde, der ikke tager hensyn til virksomhedens stigende omkostninger - som for eksempel afgifter og lønninger.

»De vil helst ikke se nogen prisstigninger. Derfor er vi nødt til at skære endnu mere ind til benet, når vores omkostninger stiger. Det kan i hvert fald ikke komme på tale, at vi skal have mere for vores varer, hvis priserne stiger,« siger direktør Hemming Van til Børsen.

Hemming Van kan ikke takke nej til supermarkedernes krav. For Daloons varer kan ikke afsættes andre steder i Danmark, og han har ikke råd til, at lade hans produktion stå stille. Krisen i virksomheden har allerede ført til fyringer af 16 medarbejdere i foråret.

»Det giver en følelse af at være meget låst, når vi i den grad er afhængige af at få nogle bæredygtige aftaler i hus med supermarkederne,« siger Hemming Van til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen