Berlingske Business

For tidligt at afblæse krisen i B&O

Olufsen
Foto:

Vent lige med at poppe champagnen. Det er for tidligt at fejre, at det danske elektronikklenodie Bang & Olufsen overlever som selvstændig virksomhed med et selvstændigt mærke.

Bevares, det ligner bestemt et godt frasalg af forretningsenheden, der producerede lydudstyr til biler, som bestyrelsesformand Ole Andersen og B&O-topchef Tue Mantoni har skruet sammen i samarbejde med rådgivere fra investeringsbankerne Carnegie og Nordea.

Frasalget betyder, at der kommer penge i kassen til at afbetale gæld, og at ledelsen får en mere strømlinet forretning at styre i fremtiden.

Men det betyder også, at B&O bliver en endnu mindre virksomhed. En virksomhed med en omsætning helt nede omkring 2,2 milliarder kroner, der fortsat både sælger fladskærms-TV og lydsystemer. Inden for disse to forretningsområder vil B&O fortsat skulle slås med giganter som bl.a. Samsung og Philips på TV-fronten og med et hav af store spillere inden for transportabel lyd.

01BUSTue-Mantoni.jpg

Her er der fortsat masser af udfordringer, som den seneste og overraskende nedjustering fra B&O, som kom kort før jul, ubarmhjertigt afslørede. Nedjusteringen kom som følge af problemer med at følge med i B&Os egen produktion. Derfor manglede B&O lige pludselig varer, som kunderne efterspurgte. Og B&O-ledelsen angav selv selskabets beskedne størrelse som en af årsagerne til, at det var kikset. Den del er der isoleret set ikke ændret ved trods frasalget.

Mantoni og co. skal derfor stadig levere på B&Os egen strategi om at vokse organisk og få nye kunder ind i butikken ved konstant at have de rigtige og nye og tidssvarende produkter på hylderne. På den del har B&O svigtet før, og det bliver en sej kamp. Selv om der på den korte bane synes at være fundet momentum i B&O Play.

01BUSB--O-4-5.jpg

Men det mere strømlinede og rene B&O med fokus på TV og på lyd kan også lokke nye, interesserede købere til, som ikke fandt B&O interessant før som virksomhed, da det var for spredt en forretning med for mange og for små forretningsområder. »Det nye B&O« kan derimod være mere interessant for en af de helt store forbrugerelektronikproducenter, som kan se B&O som et sub-brand i luksusklassen og får lyst til at overtage det. Trods det, at aktien steg cirka 30 procent i år, er B&Os markedsværdi på børsen stadig kun knap 2,7 milliarder kroner. Det er et greb i lommen for mange store virksomheder, som, især hvis de er i samme branche og kan regne synergier med ind, kan se B&O som et røverkøb. Det kan også være, at kapitalfonde fatter fornyet interesse for den pressede, danske elektronikvirksomhed.

Olufsen

B&Os aktionærer har dog været så grueligt meget igennem som medejere af B&O, så der skal helt sikkert en pæn præmie oveni den aktuelle markedsværdi for at få de store investorer til at overveje at sælge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen