Berlingske Business

For første gang i otte år: Bilsalget i 2017 slog ikke rekord

Bilforhandlere på Amager.. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)
Foto:

Politiske forhandlinger kostede rekordstort bilsalg, mener De Danske Bilimportører.

Selv om alle indikatorer i løbet af året tydede på, at 2017 ville blive et rekordår for bilsælgere, blev det for første gang i otte år ikke til en ny rekord.

Det viser tal fra De Danske Bilimportører.

I løbet af 2017 blev der solgt 221.817 nye personbiler i Danmark. Det er 1100 biler færre end 2016.

Bilimportørerne forventer, at bilsalget igen næste år holder samme niveau, fordi det drives frem af grundmekanismer i samfundsøkonomien.

Det forklarer Gunni Mikkelsen, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

hedr

- Det er de helt generelle økonomiske vilkår i Danmark. Reallønsfremgang. Lav arbejdsløshed. Behov for mobilitet både for at få folk på arbejde og større aktivitet i fritiden, siger han.

- Og så er det ikke så svært at anskaffe sig en bil, som det var engang.

Bilsalget i december lå under bilsalget samme tid i 2016. Men Gunni Mikkelsen peger på en anden hovedårsag til, at 2017 ikke fulgte de sidste års trend og slog rekord.

- Der var en opbremsning i efteråret på 10 uger, hvor der var usikkerhed om bilsalget, fordi politikerne offentligt begyndte at tale om afgifter. Det stoppede ikke helt op, men faldt 30-40 procent, siger Gunni Mikkelsen.

hedr

Tallene for bilsalget afslører også, at der sælges en større andel af de mindre biler i Danmark end i nabolandene, skriver De Danske Bilimportører i deres pressemeddelelse til tallene.

Den mest solgte model var da også i kategorien lille - nemlig en Peugeot 208, der blev solgt i 9838 eksemplarer. Den næstmest solgte bil var en Volkswagen Up, mens SUV'en Nissan Qashqai blev den tredje mest solgte.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen