Berlingske Business

Fona massefyrer og lukker tæt på halvdelen af butikkerne

FONA Butikken på Strøget København. Mandag den 1. februar 2016.
FONA Butikken på Strøget København. Mandag den 1. februar 2016. Foto:

Fona slap for konkurs, men nu går oprydningen for alvor i gang, og den betyder blandt andet lukningen af 25 butikker og fyring af 300 medarbejdere.

Elektronikkæden Fonas overlevelseskamp bliver barsk - ikke mindst for de ansatte.

På et møde i skifteretten torsdag godkendte kreditorerne en redningsplan, som af ledelsen, rekonstruktørerne og tillidsmanden havde skruet sammen.

Planen indebærer, at der sker en tilpasning af virksomhedens størrelse igennem lukning af butikker og dermed opsigelse af en række medarbejdere.

Kort: Disse Fona-butikker lukker

26BUSPix2-Fona-165243.jpg

»I forlængelse af kreditorernes godkendelse af planen, er det derfor nu besluttet at lukke 25 butikker. Lukningen vil ske over de næste få måneder, og har desværre som konsekvens, at F Group (Fonas ejer, red.) nu opsiger godt 300 af sine godt 975 medarbejdere. Heraf er ca. halvdelen funktionærer - resten timelønnede,« skriver rekonstruktørerne Pernille Bigaard og Ole Borch fredag i en pressemeddelelse.

Driften i de 31 overlevende butikker fortsætter uændret.

Powers direktør Jesper Boysen

Rekonstruktørerne oplyser også, at forhandlingerne om et salg af resten af Fona-kæden pågår, og at de forventer at have en afklaring inden for de næste fire uger.

»Vi vil, så længe forhandlingerne pågår, ikke kommentere på forventningerne til udfaldet heraf,« skriver rekonstruktørerne.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen