Berlingske Business
09:34Coloplast gør klar til nye opkøb og investeringer

Fona foretager ny masselukning af butikker

Fona
ARKIVFOTO. Foto:

Den kriseramte elektronikkæde Fonas overlevelseskamp er skærpet yderligere, efter at kuratorerne bag rekonstruktionen torsdag har varslet yderligere butikslukninger og fyringer. Fra starten var der 56 butikker, som blev skåret ned til 31. Nu ventes kun otte at overleve.

Elektronikkæden Fona bliver fremover en skygge af sig selv. Kuratorerne, som er ved at rekonstruere selskabet og se på dets overlevelsesmuligheder, venter nu kun, at otte af de i dag 56 butikker fremover vil være en del af gadebilledet.

Kun Fona-butikkerne på Trianglen, Fisketorvet og Strøget i København, på Frederiksberg, i Lyngby Storcenter, i Rødovre Centrum, Aalborg Nytorv og Hørsholm overlever. Alle øvrige butikker lukkes.

De yderligere lukninger betyder, at endnu 280 Fona-medarbejdere oven i de 300 allerede opsagte vil miste deres job. Bortset fra ansatte i de otte butikker er alle andre nu blevet sagt op.

F Group A/S, der ejer Fona og Elektronikcentret, gik 1. februar til Sø- og Handelsretten for at få rekonstrueret selskabet. Snart efter stod det klart, at 31 af forretningerne ville blive lukket og 25 overleve, men nu siger kuratorerne - Pernille Bigaard fra advokatfirmaet Plesner og Ole Borch fra Bech-Bruun - at kun otte forretninger vil være levedygtige.

Kurator: Forhåbentlig kan lidt flere overleve

Hvorfor er der så stor forskel på den udmelding, I kom med i februar, og den aktuelle massefyring?

»I en proces som denne lægger man selvfølgelig ambitiøst ud. Det giver ikke mening først at presse harmonikaen helt ind og så prøve at trække den ud igen. Så vi prøvede med det, vi opfattede som realistiske budgetter på baggrund af nogle tilkendegivelser, vi fik, at videreføre kæden med 31 butikker. Og det måtte vi så konstatere, at der ikke var et marked for blandt potentielle købere,« siger Ole Borch, der er advokat i Bech Bruun og varetager Fonas rekonstruktion, til Berlingske.

»Så siger vi omvendt: Hvad er så det mindste, vi kan forestille os at køre videre med. Det er otte butikker. Og vi har også en ambition om, at vi i de afsluttende forhandlinger kan få nogle flere butikker med. Vi ved det ikke endnu, men det er det, forhandlingerne går på.«

Er der så købere i markedet til denne model?

»Det vil vi tro, men vi kommenterer i øvrigt ikke forhandlingsforløbet,« tilføjer han.

Så du vil ikke sige, hvem der potentielt er villig til at overtage otte Fonabutikker?

»Det vil vi ikke, nej«.

Dyre huslejer på strøgadresser

Elektronikmarkedet i Danmark er presset af faldende priser og øget konkurrence, senest med åbningen af Power-kæden, som lige nu har fire store varehuse og flere på vej. De store varehuse går i stigende omfang ud over butikskæderne, som ofte ligger på dyre strøgadresser på hovedgaderne i byerne, hvor huslejen er høj, men hvor det er afgørende at være, fordi det er her, at folk kommer.

Ifølge kuratorerne er der »allerede dialog med udlejere og mulige nye lejere i mange af de øvrige butikker, der nu ophører som Fona-butikker«. Kuratorerne understreger, at der »ikke er nogen endelig løsning«.

»Men vi anser denne løsning for den aktuelt mest sandsynlige. Og derfor opsiges alle de medarbejdere, der ikke er knyttet til denne løsning. Måtte det vise sig muligt at drive flere butikker, vil opsigelser kunne trækkes tilbage,« hedder det i en skriftlig meddelelse.

Danskerne købte flere elektroniske dimser og dingenoter i 2015 og brugte for i alt 30,3 milliarder kroner på nyt udstyr til både hjem, sommerhuse og arbejdspladser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen