Berlingske Business

Folket vil stadig have store TV

Folket vil stadig have store TV - 1
Loewe bevarer et overskud, mens B&O forventer et minus på 510 millioner. Foto:

På trods af kraftigt dykkende salgstal holder B&O's nærmeste konkurrent Loewes helt store fjernsyn stadig niveauet fra 2008. Halvårsregnskab i går.

De sælger stadig, de store vægbiografer på mere end 37 tommer. Faktisk lige så meget som i rekordåret 2008. Men derudover må den tyske fjernsyns-producent Loewe erkende, at det samlede salg gik tilbage med 20 procent til 1,07 milliard kroner i første halvdel af 2009. Det svarer til en salgsreduktion på 267,3 millioner kroner. Loewes direktør Frieder C. Löhrer, udlægger dog halvårstallene positivt:

"Lavere salgstal kom ikke som nogen overraskelse for os. Men på årsbasis forventer vi et bedre andet halvår af 2009."

Det er større produktlanceringer, der skal få den plan til at lykkes, uddyber direktøren.

Bang & Olufsen, der er Loewes nærmeste konkurrent inden for eksklusive fjernsyn, aflægger årsregnskab i august, og her venter Struer-koncernen en omsætning for 2008/2009, der gerne skal lande på 2,8 milliarder kroner.

Bevarer overskud
Trods Loewes kraftige nedgang i salget bevarer virksomheden lige nøjagtigt et positivt driftsresultatet på 10,4 millioner kroner. Til sammenligning lød sidste års resultat på 105,7 millioner.

"Vi fortsætter med overskud i de første seks måneder i år. Men halvåret har vist os, at den økonomiske krise har negativ indflydelse på hele det generelle marked i Europa," siger Frieder C. Löhrer.

For Bang og Olufsens vedkommende forventes et underskud før skat på minus 510 millioner kroner, mens forventningerne til 2009/2010 lyder på et nulresultat.

Går bedre tv-tider i møde
Selvom der er ringe økonomiske udsigter for Europa i år, venter Loewe, at det europæiske LCD-fjernsynsmarked vil fortsætte med at udvikle sig positivt:

"Hvis vi går ud fra, at det økonomiske klima i Europa - og især Tyskland - vil klare op over de næste kvartaler og den planlagte lanceringen af nye produkter for det næste halve år, holder planen, er det vores mål at nå mindst det samme niveau for salg som i 2008," siger den optimistiske direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen