Berlingske Business

Føtex går fra billigt til bekvemt

12BUSOpslag---Mette-Maix.jpg
Direktør for Føtex Mette Maix har forsøgt at finde tilbage til supermarkedets oprindelige DNA med fokus på danske varer og økologi. »For mig er det afgørende, at vi står ved vores koncept. I mange år har alle supermarkeder lignet hinanden, men det efterlader kunderne uden noget valg,« siger hun. Foto: Søren Bidstrup

Discount har været altoverskyggende i dansk dagligvarehandel, men nu sætter Dansk Supermarked ind med et convenience-koncept på et hidtil nærmest uopdyrket hjørne af dagligvaremarkedet.

Dansk dagligvarehandel har i mange år haft discount øverst på agendaen, men nu går Dansk Supermarked nye veje og tilbyder byboere et koncept med fokus på bekvemmelighed frem for billige priser. I dag, torsdag, åbner Føtex Food Dansk Supermarkeds første convenience-butik på Østerbro i København, og flere er på vej.

Konceptet er tilpasset storbyens forbrugere, som blandt andet kan købe færdigretter fra Løgismose, friske sandwich og frisk frugt og grønt, som man i øvrigt kan skylle i butikken, så det er klar til at blive spist, når man er på farten. Ifølge administrerende direktør i Dansk Supermarked Per Bank er det i tråd med koncernens strategi at opruste på convenience.

»Vi tror rigtig meget på, at vi med et nyt nedskaleret Føtex Food-koncept kan ramme indkøbsvanerne i storbyerne med en nem og bekvem butik, der samtidig tilbyder kunderne rigtig høj kvalitet til stærke priser,« siger Per Bank.

hh

Det kvikke koncept

Der findes allerede fem Føtex Food-forretninger i Danmark, men butikken på Østerbro i København er den første, som for alvor tilbyder de danske forbrugere det convenience-koncept, som er kendt i andre europæiske storbyer som Paris og London. Dansk Supermarked har i forbindelse med åbningen af Netto på det britiske marked indledt et samarbejde med den britiske dagligvarekoncern Sainsbury’s, og briterne har været blandt inspirationskilderne til udviklingen af det nye convenience-koncept i Føtex. Det fortæller Føtex-direktør Mette Maix.

»Vi har fået en del inspiration fra Sainsbury’s og fra andre koncepter i udlandet. Men vi har knap så mange »ready to eat«-produkter, som man typisk finder i for eksempel London,« siger hun.

I Storbritannien har convenience-konceptet over de seneste år udviklet sig med hast på det britiske dagligvaremarked. Både Tesco og Sainsbury’s har i dag flere små convenience-butikker end supermarkeder, og analysevirksomheden IGD forventer, at den udvikling fortsætter. Også Marks & Spencer er med Simply Food gået efter at imødekomme den stigende efterspørgsel på bekvemme indkøbsløsninger på dagligvaremarkedet.

I Danmark er dagligvarebranchens udvikling af convenience-konceptet imidlertid gået knap så kvikt. Coop forsøgte forkølet i 2010 med lanceringen af C, som efter kort tid blev opgivet. Butikkerne blev konverteret til Fakta Q, som ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen er Coops bud på et convenience-koncept. Han understreger, at koncernen er på vej med et nyt koncept, som har elementer af de convenience-butikker, man kender fra udlandet. Hvad det mere præcist går ud på, vil han ikke afsløre før lanceringen den 25. marts.

Pix-netto

Mindre er mere

Ifølge Flemming Birch, ekspert i detail­handel og forbrugertendenser, er tiden moden til at fokusere på andet end prisen.

»Forbrugerne er klar til det, fordi der i dag er et antiforbrug. Vi vil hellere have lidt, og så skal det være i orden. Vi synes, det er spild af penge at købe noget skrammel, og stoppe det i munden,« siger han.

Samtidig har blandt andre Retail Institute Scandinavia påpeget, at singlekulturen er et overset kommercielt potentiale for dagligvare­branchen.

»Det stigende antal singlehusstande baner også vejen for et større convenience-marked, da singler gerne køber takeaway-måltidsløsninger,« konkluderer Retail Institute Scandinavia i en analyse fra oktober 2014.

Og netop det hjørne af markedet vil Per Bank og Dansk Supermarked meget gerne sætte sig på med det nye Føtex Food-koncept.

»Vi forventer vækst på to områder på det danske marked de kommende år. Det er inden for discount og convenience. Med Netto er vi i forvejen den største aktør på discountmarkedet i Danmark, og det er helt i tråd med vores strategi at opruste på convenience eller måske rettere »convenient«-markedet,« siger topchefen.

ewc

Et slag mod nærbutikker

Sidste år lancerede Dansk Supermarked Netto-butikker med åbent 24 timer i døgnet, og med Føtex Foods convenience-koncept er det ligesom i fjor tankstationer, kiosker og nærbutikker, der får et slag mod afgrunden fra detailmastodonten.

»På den måde kan man sige, at Føtex Food går ind og tager omsætning på et helt nyt marked. De er i konkurrence med takeaway som sushibaren nede på hjørnet,« siger Flemming Birch.

Han vil ikke vurdere Føtex Foods chancer for succes, men han understreger, at danske forbrugere »varierer utrolig lidt«.

»Skal det lykkes, tror jeg, dens beliggenhed på Østerbro er glimrende,« siger han.

Pix-Aldi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen