Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

»Før var det mine og Lennarts penge, der var i spil«

04BUSPix-Philip-Bier-2-1317.jpg
»Der er en forskel i kulturen,« konstaterer Philip Bier, direktør for Tiger Retail Ltd., som er Tigers britiske joint venture, efter at den danske kæde er blevet overtaget af kapitalfonden EQT. Foto: Max Morris Doherty

Et skifte fra familieejerskab til kapitalfondsejerskab sætter sine spor. Men ånden fra Tiger-parret lever stadig, selv om virksomheden er blevet mere poleret.

Sjælen fra Lennart og Sus Lajboschitz er der stadig. Zebra, der står bag Flying Tiger-forretningerne, var før en familieejet virksomhed, hvor visionen var samlet i de to hoveder. Nu er det kapitalfonden EQT, der styrer slagets gang. Og knappen til ekspansionen er blevet trykket ned.

»Der er en forskel i kulturen. Før var det mine penge og Lennarts penge, der var i spil, når der skulle prøves nye koncepter af og åbnes nye butikker. Nu er det en gruppe, der repræsenterer andres penge. Vi var før iværksættere, der prøvede noget af, og hvis det ikke gik, så gik det ikke. I dag skal der være en grund eller en sikkerhed i det. Hvad der er bedst, ved jeg ikke,« siger Philip Bier, direktør for og medejer af Tiger Retail Ltd., som er den danske butikskæde Tigers joint venture i det sydøstlige England.

04BUSPix-Tiger-stort-124550.jpg

Storbritannien var det første rigtige sats på at slå igennem på det internationale marked. Og Philip Bier har været med fra begyndelsen, da den første butik åbnede i 2005 i Basing­stoke, og han har stået i spidsen for at udvikle markedet, der er vigtigt for Flying Tiger. Siden er Flying Tiger poppet op i 27 andre lande.

Den familieejede virksomhed har fået en omgang med poleringsmaskinen, og det forventes, at den rammer en børsnotering inden for et par år. Det er gået fra at være en virksomhed, hvor der var en personlig relation til medarbejderne, til at være en virksomhed, hvor medarbejderne opfylder hovedsagligt en funktion.

»Før var det en menneskelig relation til medarbejdere og partnere i forskellige lande. I dag er det en stor virksomhed, der er ekspanderet til mange lande. Derfor er det umuligt at opretholde det nære,« fortæller branddirektør Tina Scharwz.

Den ændring ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer er meget normal.

BRITAIN-ART-SCULPTURE

»En kapitalfond skal tilfredsstille investorerne og gøre virksomheden mere værd inden for kort tid. De kommer derfor ind med et professionelt og overordnet syn på virksomheden. Det skaber en anden kultur, der bliver styret mere stramt, fordi der er fokus på resultater,« forklarer hun.

Det går ganske udmærket, mener Philip Bier. Briterne er vilde med det skandinaviske design til discountpriser.

»Der er stor vækst. Vi har i alt 42 butikker, og kun to af dem er lidt problematiske. Når jeg bruger ordet problematisk, er det, fordi jeg er grådig. Den ene butik mister vi penge på, men det kan jeg godt leve med. Vi ser, hvad der sker til jul. Jeg har ret store forventninger til en stærk jul,« siger han.

tiger NY

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen