Berlingske Business

Flügger-topchef: Kold sommer og oprydning i forretningen rammer salget

En våd og kold sommer har påvirket salget negativt hos malerkoncernen Flügger, men afsætningen er også påvirket af en række tiltag, som virksomheden har sat i søen for at få indtjeningen op i gear på længere sigt. Det fortæller administrerende direktør Jimmi Mortensen.

Flügger kunne i første kvartal, der dækker over maj, juni og juni, se toplinjen dykke 3 pct. til 539 mio. kr.

- Vejret har helt klart været en væsentlig faktor med en af de mest regnfulde somre i lang tid, hvor der samtidig har været få solskinstimer.

- Derudover er vi ved at rydde op i vores afsætningskanaler og segmenter, og det påvirker selvfølgelig også salget, når vi er inde og gå det hele igennem, siger Jimmi Mortensen.

Flügger er i øjeblikket ved at strømline forretningen med henblik på at øge indtjeningen. Målet er at løfte overskudsgraden (EBIT) fra 2-3 pct. i år til 6-8 pct. i 2020/2021.

- Vi følger planen, og vi har igangsat en række tiltag, der går på at reducere kompleksiteten i vores forretning. Det er en kombination af at konsolidere vores eget butiksnet, strømline vores sortiment og skabe synergier på tværs af vores markeder, siger Jimmi Mortensen.

Målet i forhold til butikkerne er, at de skal have placeringer, der er lettere at komme til og fra for virksomhedens primære kundegruppe, de professionelle malere.

- Vi er fortsat i den indledende fase. Det er en proces, som kommer til at strække sig over de næste år, hvor vores egne butikker skal være lettere at komme til for vores kunder, siger Jimmi Mortensen.

Tiltagene har dog allerede vist effekt, da Flügger i første kvartal har øget driftsoverskuddet, EBIT, stige til 82 mio. kr. fra 76 mio. kr. trods det vigende salg.

Overskudsgraden steg til 15 pct. fra 14 pct., men forventningen for hele året er fortsat 2-3 pct.

- Vi har meget aktivitet i første kvartal, og derfor er det også her, at vi skal se effekt af vores tiltag. Vores andet og tredje kvartal er historisk set lidt stille kvartaler, og derfor forventer vi at kunne levere i forhold til planerne resten af året, siger Jimmi Mortensen.

Flüggers forventninger til omsætningen i 2017/2018 er omkring 1849 mio. kr., som også var niveauet sidste år. Målet i 2020/2021 er en omsætning på 2000 mio. kr.

Flügger-aktien stiger tirsdag eftermiddag 1,8 pct. til 363 kr. under meget tynd handel. Selskabets markedsværdi er på små 1100 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen