Berlingske Business

Flügger: Væksten står i stampe mens indtjeningen stiger

flugger
»Flügger har haft store udfordringer de sidste par år, og vi har fortsat en større opgave foran os, før vi er på ret køl igen. Vi har siden efteråret igangsat en række strategiske tiltag, der er afgørende for, at vi får styrket vores EBIT-margin på længere sigt,« siger direktøren i en kommentar til regnskabet. Foto:

Malervareselskabet Flüggers salg var mere eller mindre uændret i andet kvartal i det skæve regnskabsår 2016/17 i forhold til perioden året før. Nettoomsætningen endte i andet kvartal på 487 mio. kr., hvilket blot er 1 mio. kr. mindre end året før.

Mens der er pæn fremgang i Polen og Kina, er salget i Skandinavien vigende. Ser man på de enkelte lande, steg salget i Danmark med 7 mio. kr. til 188 mio. kr., i Sverige faldt salget med 2 mio. kr. til 169 mio. kr., mens salget i Norge og andre lande steg med henholdsvis 1 mio. kr. og 7 mio. kr. til 70 mio. kr. og 67 mio. kr.

08BUS20161129-130245-4-1640.jpg

Ifølge administrerende direktør Jimmi Mortensen, der har siddet i chefstolen siden 1. august, har selskabet historisk set et lønsomt første halvår, mens vinterhalvåret er mere stille og mindre lønsomt, da omkostningsbasen stort set er den samme trods lavere aktivitet.

»Flügger har haft store udfordringer de sidste par år, og vi har fortsat en større opgave foran os, før vi er på ret køl igen. Vi har siden efteråret igangsat en række strategiske tiltag, der er afgørende for, at vi får styrket vores EBIT-margin på længere sigt,« siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Den primære drift, EBIT, lød på 15 mio. kr. mod 4 mio. kr. i andet kvartal 2015/16. Ser man på halvåret, steg EBIT med 11 pct. til 91 mio. kr. i forhold til første halvår 2015/16.

Billede

Med Jimmi Mortensen i spidsen har man sat nye overordnede mål for Flügger, da man i direktionen "prioriterer konsolidering af kommercielle og operationelle aktiviteter samt at bringe Flügger tilbage til sin oprindelige dna, hvor primært fokus er på det professionelle segment. Det medfører en vis opbremsning i salget på den korte bane, som forventes afløst af ny profitabel vækst", fremgår det af regnskabet.

»Vi rationaliserer vores sortiment, og fortsætter med at udvikle og opgradere udvalgte produktgrupper, så de er tilpasset de ændrede markedskrav. Desuden konsoliderer vi vores butiksnet, så vi både sikrer, at vi har de rette placeringer, men også får udnyttet vores butikker bedst muligt,« siger Jimmy Mortensen.

13BUSPix-S-ren-Olesen-bagsi.jpg

Flügger fastholder forventningerne til 2016/17. Man venter derfor fortsat en nettoomsætning på niveau med sidste år, hvor den landede på 1850 mio. kr., og resultat før skat forventes i størrelsesordenen 40-50 mio. kr. mod 23 mio. kr. sidste år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen