Berlingske Business

Flügger tager markedsandele under svære forhold

Flügger hvid maling.
Foto:

Der er malet med pæne resultater i Flüggers regnskab for årets andet kvartal, hvor både top- og bundlinje løftes i forhold til samme periode sidste år. Fremgangen kommer især af vundne markedsandele.

Det siger konstitueret administrerende direktør i Flügger, Peter Rosén, til Ritzau Finans.

Ud af perioden kommer selskabet med en omsætning på 507,4 mio. kr. fra 506,6 mio. kr. i samme periode 2012/13. Den stigning er gået igen i bruttoresultatet, der er steget til 282,7 mio. kr. fra tidligere 278,2 mio. kr. Driftsresultatet, EBIT, er øget til 48,4 mio. kr. fra 45,7 mio. kr.

- Når vi isoleret ser på vores første halvår, så har vi nået vores forventede mål. Vi er lykkedes med at øge vores omsætning, vores marginer og vores EBIT, siger Peter Rosén, der fortsætter:

- Ser vi på vores tre skandinaviske markeder, er efterspørgslen på markederne fortsat svag, men Flügger tager stadig markedsandele. Vi styrker vores omsætning på de markeder, og det ser vi som positivt. Noget andet, vi også sætter pris på, er, at vi styrker vores bruttomargin og øger vores EBIT-resultat i forhold til den første halvdel af sidste år.

Flüggers bruttomargin for andet kvartal er steget til 55,7 pct. fra 54,9 pct. i samme periode sidste år, samtidig med at selskabet før og efter skat kan notere sig resultater på 49,6 og 38,4 mio. kr. i andet kvartal, op fra 47,1 og 35,1 mio. kr. for et år siden.

Midt i mellem de positive penselstrøg ligger der dog fortsat et hårdt marked, hvor Flüggers omsætning i årets andet kvartal omregnet til danske kroner falder en anelse tilbage i både Sverige og Norge.

- Det er på grund af udviklingen i valutakurserne og en vigende efterspørgsel, der påvirker vores forhold i Skandinavien. Vi har stadig en relativt lille markedsandel, men procentvis øger vi vores andel, siger Peter Rosén med henvisning til, at Flügger i lokal valuta kan notere sig stigende omsætninger i både Sverige og Norge.

I forbindelse med regnskabet har Flügger præciseret forventningerne til 2013/14, idet selskabet på trods af vundne markedsandele fortsat arbejder i et marked, der hænger en anelse i bremsen.

- Præciseringen af forventningerne er et udtryk for, at vi er opmærksomme på, hvordan efterspørgslen i markedet bevæger sig, og hvordan de enkelte valutakurser udvikler sig. Det er en sikring i forhold til, hvis vi ikke formår at øge vores markedsandele, som i sidste ende kan gå ind og påvirke os negativt, forklarer Flüggers konstituerede administrerende direktør.

Flügger venter for 2013/14 en omsætningsvækst på 3 pct. og et EBIT-resultat i den nedre ende af intervallet 80-100 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen