Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Flügger og IT-leverandør i strid om millioner

flügger
Foto:

Den danske malerkoncern Flügger og it-virksomheden Datacon er raget uklar, efter at it-selskabet har leveret et it-system, der har voldt problemer for malervirksomheden.

Uenigheden har ført til, at Datacon har indledt en inkassosag mod Flügger for ubetalte regninger i forbindelse med it-projektet, fortæller selskabets administrerende direktør, Jan Misser.

De to parter er dog langt fra enige om, hvad der er op og ned i sagen, og hvem der har krav på hvad.

I forbindelse med Flüggers regnskab for tredje kvartal onsdag, meddelte malerselskabets administrerende direktør, Peter Røpke, til Ritzau Finans, at selskabet tager retlige skridt i sagen, fordi det mener, at fejl og mangler i it-systemet har haft store konsekvenser for virksomhedens drift. Han mener, at Flügger har krav på en erstatning på et tocifret millionbeløb.

Jan Misser oplyser, at han endnu ikke har hørt fra Flüggers advokat men bekræfter, at der kan blive tale om et krav - som han dog ikke er enig i er berettiget.

- Det er korrekt i den forstand, at jeg kun kender til det fra dagspressen, for jeg har ikke hørt fra dem. Jeg kan bekræfte, at de har sagt, at de ville gøre det, men jeg har endnu ikke hørt fra dem, siger han til Ritzau Finans.

Flugger


Datacon har fremsat et klassisk inkassokrav, og malerkoncernen afviser at betale regningerne, fordi koncernen mener, at it-systemet har ført til driftstab - og at fejlene og dermed tabet kan henvises til leverandøren. Derfor er Flügger netop i gang med at udarbejde et krav om erstatning sammen med malerselskabets advokat.

- Datacon mener, at de har et krav til gode hos os for udført arbejde, som vi på ingen måde mener, at vi skylder dem. Vi mener, at de har lavet et system med en hel masse fejl og mangler i, og at det har påført et driftstab, som vi har erstatningskrav på.

- Vi mener, at de er forpligtet til at udbedre de fejl på grund af dårligt udført arbejde, og det er i bund og grund de timer, de har faktureret os for, som vi nægter at betale, siger Peter Røpke efterfølgende til Ritzau Finans.

Han fortæller, at selskabet første gang gjorde Datacon opmærksom på, at der var problemer med it-systemet i marts måned sidste år. Det afviser Datacon-direktøren imidlertid. Han er heller ikke enig i kritikken af it-selskabet.

- Jeg bliver først bekendt med deres kritik, da vi begynder at rykke for et større millionbeløb omkring september og oktober i 2015. Det er først, da vi sender rykkere, at Flügger reagerer ved at bede om en masse fakturaer og kopier af kontrakter. Efter vi har fremsendt dem, meddeler de, at de ikke vil betale som følge af fejl og mangler, og det er de ting, vi drøfter nu, siger Jan Misser.

- Vi har afvist alle krav, fordi vi som fagfolk mener, at de ikke er korrekte, at de ikke har nogen relevans og ikke er i overensstemmelse med fakta. Der er en række ting kontraktuelt, der gør, at det ikke har nogen relevans. Det er ikke vores projekt. Det er Flüggers, og de har styret det. Men jeg vil hellere vente til retssagen med det her, fortsætter Jan Misser og påpeger, at Flügger tidligere har udtalt, at it-problemerne skyldes interne forhold.

Flüggers administrerende direktør afviser, at han kun skulle have sagt, at problemerne udelukkende var interne. Han mener, at han både har udtalt sig om et it-system, der ikke fungerer, nogle processer, der ikke fungerer, samt nogle kompetenceproblemer - både internt og eksternt.

nemlig


Han pointerer desuden, at det først er senere i forløbet, at han har fået det fulde overblik over, hvad der er op og ned i situationen med it-problemerne, der er blevet henvist til i flere kvartalsregnskaber.

- Når vi hyrer en it-leverandør, regner vi med, at de implementerer systemet på den mest hensigtsmæssige måde. Vi har ikke forudsætningerne for at vurdere, om det bliver kodet på den måde, så systemet fungerer og leverer det, vi har bedt om, siger Peter Røpke.

Datacon afviser, at it-problemerne skyldes selskabets arbejde, og direktøren mener heller ikke, at it-selskabet er årsagen til de fejl, Flügger oplevede sidste år. Jan Misser ønsker dog ikke at kommentere og uddybe sagen yderligere. I stedet vil han nu lade det være op til retten i Glostrup at finde en løsning på tvisten.

Selskaberne er desuden også uenige om, hvorvidt modparten har ønsket at gå i dialog i forbindelse med udfordringerne.

Både Flügger og Datacon meddeler, at de gerne har villet gå i dialog for at komme frem til et forlig, men begge selskaber afviser samtidig, at modparten har været villige til at indgå forlig.

It-systemet, der er blevet indkørt hos Flügger, er et såkaldt EPR-system, der samkører ordrer, salg, indkøb, lagre og økonomistyring.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen