Berlingske Business

Flot salg giver IKEA tro på bæredygtige investeringer

ikea
»Vi har haft et fantastisk år og investeret betydeligt i bæredygtighed, at skabe bedre tilbud og i at være mere tilgængelige,« udtaler administrerende direktør i IKEA-koncernen Peter Agnefjäll. Foto:

IKEAs årsresultat viser en stigning i salget og giver øget tro på fortsatte investeringer i bæredygtighed.

I 2015 har IKEA omsat for 31,9 milliarder euro - eller cirka 240 milliarder danske kr. - på verdensplan. Det er en stigning i det totale salg på 11,2 procent fra sidste år.

»Vi har haft et fantastisk år og investeret betydeligt i bæredygtighed, at skabe bedre tilbud og i at være mere tilgængelige,« udtaler administrerende direktør i IKEA-koncernen Peter Agnefjäll i en pressemeddelelse.

10IKEAs-adm-direktoer-Micha.jpg

Væksten er fordelt over de fleste markeder. Især går det godt i Tyskland, hvor årsresultatet viser rekordvækst, ligesom også Sydeuropa oplever en positiv udvikling.

Nordamerika fortsætter ligeledes de gode takter, og Ikeas nyeste marked, Sydkorea, præsterer over forventningerne.

Ifølge IKEA giver væksten koncernen mulighed for at styrke sin kerneforretning i de eksisterende varehuse samt investere i nye måder at møde kunderne på online.

US-IKEA-TO-RAISE-MINIMUM-WAGE-AT-US-STORES-BY-AN-AVERAGE-OF-17-P

Administrerende direktør Peter Agnefjäll understreger især vigtigheden af de fortsatte investeringer i vedvarende energi og bæredygtige produkter.

»Vores vision er at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, og vi er fast besluttede på at gøre en positiv forskel for mennesker og vores jord«.

»Det er baggrunden for, at vi transformerer vores forretning, så vi kan blive fuldstændig bæredygtige og grunden til, at vi hæver vores stemme i debatten om kritiske emner såsom klimaforandringer,« siger han.

kk

På globalt plan udgjorde salget af produkter og løsninger til et mere bæredygtigt liv i hjemmet 1,3 milliarder euro i 2015.

I IKEA Danmark udgjorde salget 6,4 procent af den samlede omsætning, hvilket sikrer Danmark en tredjeplads som det Ikea-land, der sælger flest bæredygtige produkter.

Samtidig med præsentationen af sine samlede resultater for koncernens finansielle år 2015 torsdag morgen offentliggør IKEA Group sin bæredygtighedsrapport på klimakonferencen COP21 i Paris.

ikkk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen