Berlingske Business

Flere polske varer på vej til Netto

Netto
Foto:

I jagten på lave priser vil Netto sælge flere polske fødevarer i Danmark. Små danske leverandører kan blive vraget som konsekvens af kursskiftet, men Netto ser anderledes på det.

Det bliver sværere at vælge danske produkter, når kunderne i fremtiden fylder indkøbskurven i en af landets 442 Netto-butikker. I stedet vil der være flere fødevarer produceret i Polen, Tyskland og Sverige på de danske Netto-hylder.

Udskiftningerne i sortimentet og leverandørerne sker som led i Nettos planer om at blive en mere konkurrencedygtig og international discountkæde, og kursskiftet kommer til at gælde samtlige Nettos varer.

Der er ingen hellige køer, understreger discountkædens direktør.

»Beslutningen gælder alle de varer, som man kan transportere i en lastbil i 12-14 timer, og det kan man jo med hele vores sortiment. Også fersk fisk,« siger Claus Juel-Jensen, administrerende direktør for Netto.

Bedst og billigst

Det nationale særpræg i sortimentet neddrosles i Nettos butikker i både Danmark, Tyskland, Polen og Sverige. Fremover skal der i højere grad købes varer hos de leverandører, som kan levere bedst og billigst - uanset oprindelsesland. Beslutningen er truffet for at styrke Netto i konkurrencen mod internationale discountgiganter som blandt andre Aldi og Lidl, der i dag køber langt større og dermed mere effektivt ind end Netto.

Med udmeldingen fra Netto kan de danske leverandører se frem til en helt ny konkurrencesituation, hvor de bliver målt tæt op mod polske og tyske leverandører, og den situation vækker bekymring

.»Med øget konkurrence fra udlandet bliver det danske omkostningsniveau en endnu større udfordring end i dag. De danske skatter og afgifter skal vi jo stadig slås med,« siger Niels Jensen, direktør i dagligvareleverandørernes forening, DLF.

Fra Nettos Claus Juel-Jensen lyder det dog, at de danske leverandører kan vælge at opfatte det som en mulighed i stedet for en trussel:

»Hvis de er bedst og billigst, får de jo også bedre muligheder for at sælge varer til Netto i udlandet,« siger han.

ER BILLIGE POLSKE VARER BEDRE END DYRE DANSKE? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen