Berlingske Business

Flere modehuse dropper salget af pelsvarer

FILES-BRITAIN-FASHION-BURBERRY
Burberry er den seneste i en række af modehuse, der har valgt at stoppe salg af ægte pels. Burberry vil desuden holde op med at brænde de store mængder tøj, de ikke får solgt. Niklas Hallen/arkiv/Ritzau Scanpix

Nogle af de største modehuse har stoppet salg af ægte pels. Nu følger britiske Burberry trop.

Det er ikke længe siden, at luksus var lig med ægte pels.

Men en bæredygtig bølge har fået mange internationale modehuse til at sætte lighedstegn mellem luksus og bæredygtighed.

Torsdag meddelte det britiske modehus Burberry, at virksomheden ikke længere vil bruge pels i sin tøjproduktion.

Også modemærker som Versace, Gucci og Stella McCartney har tidligere besluttet at blive pelsfri.

I en meddelelse udtaler Burberry's administrerende direktør, Marco Gobbetti, at moderne luksus handler om at tage socialt og miljømæssigt ansvar. Og at det er den erkendelse, der lægger bag virksomhedens beslutning.

Sidste år brændte Burberry 223 ton tøj, som ikke var blevet solgt. Men det vil modehuset også stoppe med.

Hos den danske dyreværnsforening Anima har man drevet en kampagne for at overbevise modehuse om at fjerne pels fra produktion.

Derfor er direktør Joh Vinding meget begejstret for Burberry's beslutning.

»Vi er også utrolig glade, fordi beslutningen svækker den danske pelsbranche. Ikke bare økonomisk, men også i forhold til signalværdien.«

»Burberry er en stor international trendsætter, og flere modehuse vil følge i deres spor og droppe pels,« siger han i en meddelelse.

Mandag fortalte danske Kopenhagen Fur, der er verdens største pelsauktionshus, at de må skære 20 procent af den faste medarbejderstab.

Det er den faldende pris på minkskind, der tvinger Kopenhagen Fur til at fyre omkring 220 medarbejdere.

I meddelelsen oplyser Burberry, at alle pelsprodukter, som allerede er produceret, vil blive udfaset.

I mange år har Burberry kun brugt ægte pels fra kaniner, ræve, mink og asiatisk vaskebjørn. Fremover vil alle disse pelstyper samt angora blive fjernet fra produktionen.

Desuden vil modehuset ikke have pels på catwalken under modeugen i London i midten af september.

Det var til et modeshow for Burberry i februar, at prins Nikolai havde sin modeldebut.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen