Berlingske Business

Flere kaffebarer på vej til danskerne

Baresso
Baresso kommer med første årsregnskab som kapitalfondsejet virksomhed. Interview med ny administrerende direktør Nickolas Krabbe om strategi og planer om at vokse.

Den danske kaffekæde Baresso er med den nye ejer, investeringsselskabet Jab Holding, klar til at åbne 30 nye kaffebarer i både storbyer og mindre byer. Virksomheden må dog tage et tab i 2015 efter omkostninger ved salget.

Kaffeglade danskere kan glæde sig over endnu flere kaffebarer på gader og stræder, når Baresso med kapital fra nye ejere åbner 30 nye kaffebarer de næste tre år. Det er næsten en fordobling af de 35 eksisterende Baresso-cafeer, der i dag findes i Danmark. Allerede i 2016 vil Baresso åbne 11-13 nye kaffebarer, og det er ikke kun i de danske storbyer, Baresso slår sig ned, fortæller kædens adm. direktør, Nickolas Krabbe Bjerg.

»Vi vil sætte os fuldt ud på det danske marked og være den foretrukne kaffekæde. Det vil vi blandt andet gøre ved at komme ud i yderområderne i Danmark, det vil sige de større provinsbyer,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, som har stået i spidsen for Baresso siden årsskiftet, da stifter Kenneth Luciani trådte tilbage i forbindelse med salget.

mandag

Baresso fremlægger onsdag årsregnskab for 2015, og den nye direktør kan glæde sig over fremgang i omsætningen på godt ti procent. Til gengæld har det kostet at blive solgt. Baresso ender i 2015 med et underskud på 4,6 millioner kroner på grund af engangsomkostninger i forbindelse med salget.

Pix-Baresso

Baressos nye ejer er det tyske investeringsselskab Jab Holding, som samtidig med købet af Baresso erhvervede sig den noget større svenske kaffekæde Espresso House. Den svenske kæde har 187 kaffebarer i Sverige, 23 i Norge og tre i Finland, og i april åbner den første Espresso House-café på Rådhuspladsen i København tæt på Baresso. Samarbejdet mellem de to kæder skal blandt andet give mulighed for at placere kaffebarer tættere på hinanden, men Baressos administrerende direktør vil også tage ved lære af den erfaring, den svenske søster har med ekspansion i mindre byer.

»Vi kan med fordel trække på de erfaringer, som de har gjort. De er i fuld gang med at identificere de muligheder, der er i byer med 10.000-15.000 indbyggere, og selv om det svenske marked er anderledes end det danske, er vi inspireret af den succes, de har haft,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

Kaffebar

Baresso er allerede i Vejle og Slagelse, men ser også konkret på muligheder for at åbne i blandt andet Silkeborg.

»Det har været en positiv modtagelse i Slagelse, og det giver en stimulering til, at vi gerne vil mere den vej,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, som konstaterer, at der trods Danmarks lille størrelse er store kulturelle forskelle i landet, også når det kommer til adfærdsmønstre i forbindelse med kaffevaner. Det er stadig langt mere udbredt at tage en kop kaffe med på vejen i de større byer, og derfor er det også stadig her, Baresso i første omgang holder fokus.

Kaffebar

»I første omgang handler det om at få afdækket det åbenlyse potentiale i København, Aarhus, Alborg og Odense, så de eksisterende markeder bliver lukket af, så vi 100 procent kan sætte fokus på at brede brandet ud i resten af landet,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

Det er godt et år siden, at Baresso blev købt af Jab Holding, og den langsigtede plan er, at den danske kaffekæde sammen med svenske Espresso House skal vokse i hele Norden.

23BUSPix-Kenneth-Luciani.jpg

Baresso blev stiftet i 2000 af Kenneth P. Luciani og en lille gruppe investorer og er Danmarks største kaffekæde. Foruden 35 konceptkaffebarer har Baresso 16 franchisekaffebarer ejet af blandt andre DFDS Seaways, Mols-Linien og Coop Danmark. Virksomheden beskæftiger flere end 500 medarbejdere.

STARBUCKS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen