Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Fitness World får hug for nyt betalingsgebyr

World
Fitness World. Foto:

Det koster nu ni kroner hos Fitness World at betale sine regninger med Betalingsservice. Og det er for meget, mener Forbrugerrådet Tænk.

København: Det er i forvejen ikke en helt billig fornøjelse at få adgang til flere af landets fitnesscentre, men fra 1. marts er det blevet et nøk dyrere hos et af landets største.

Fitness World har nemlig hævet prisen for at betale sine regninger via Betalingsservice til 9 kroner.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man dog ikke begejstrede for det nye gebyr hos Fitness World.

penge

Her mener cheføkonom Troels Hauer Holmberg, at man i stedet for skal sigte efter, at gebyret bliver lagt ind under prisen.

»Vi mener ikke, at det bør være tilladt at opkræve ni kroner i gebyr for hver betaling. Vi ved fra tidligere undersøgelser hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at virksomhederne i gennemsnit betaler fem kroner i gebyr per kundebetaling. Det er også det maksimale, man bør kræve, hvis ikke der er et gebyrfrit alternativ til betalingsservice«, siger Troels Hauer Holberg til Ritzau Fokus.

Fitness World tilbyder som alternativ til Betalingsservice sine kunder at bruge kortbetaling, hvor beløbet trækkes automatisk fra dit kreditkort hver måned.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra administrerende direktør i Fitness World, Steen Albrechtslund. I stedet henviser han til de udtalelser, han gav til Ekstra Bladet 8. januar.

Fitness

Steen Albrechtslund afviste dengang, at gebyret var for højt.

»Hvis man i korte træk laver regnestykket, så skal man først tage momsen ud af de ni kroner. Så har vi 7 kroner og 20 øre, og så er der cirka 2 kroner og 80 øre tilbage. Og det er vores faktiske omkostninger i forbindelse med administrationen af Betalingsservice«, sagde Steen Albrechtslund til Ekstra Bladet.

Virksomheder må helt selv bestemme, hvor meget de tager i gebyr, forklarer Joakim Winther, som er fuldmægtig i finansteamet hos Forbrugerombudsmanden.

»Selv om virksomhederne selv må bestemme, hvilke gebyrer de vil tage, så skal de heller ikke være urimelige. Men det er svært at sige, præcis hvornår et gebyr er urimeligt eller ej«, siger han.

27BUSTroels-Lund-Poulsen-17.jpg

Det skal være på plads, inden en virksomhed må kræve et betalingsgebyr:

»Det skal fremgå af de aftalevilkår, som forbrugeren har accepteret, at virksomheden har mulighed for at oprette et gebyr.«

»Virksomheden skal give et varsel, inden man gennemfører gebyret. Dette skal gerne ske et par måneder i forvejen.«

»Gebyret skal hedde det rigtige. Man må for eksempel ikke kalde det et Nets-gebyr, hvis gebyret overstiger den udgift, virksomheden har til Nets.«

»I stedet for skal det for eksempel hedde et administrationsgebyr eller et betalingsgebyr. Forbrugeren må ikke få det indtryk, at det er udgiften til Nets alene, der dækkes af dette gebyr.«

Kilde: Joakim Winther, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden

Trygforsikring

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen