Berlingske Business

Fem butikker vil være kontantløse om aftenen

Royal Copenhagen i Rema 1000 t
Det mindsker risikoen for røverier, når der ikke er kontanter i butikkernes kasser, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft. Scanpix/Nikolai Linares/arkiv

Fem Rema 1000-butikker i hovedstadsområdet har ansøgt om at få lov til at droppe kontanterne om aftenen.

Mønter og sedler kan snart være en saga blot.

I fem Rema 1000-butikker i hovedstadsområdet vil det i hvert fald være tilfældet i tidsrummet 20:00 til 06:00.

De fem butikker har nemlig søgt om tilladelse hos Finanstilsynet om at blive kontantløse i det tidsrum.

Det skriver DR P4 København.

Rema 1000 har ikke ønsket at uddybe, hvorfor lige netop de fem butikker har søgt om at blive kontantløse i aften- og nattetimerne.

27BUS20170623-141454-4-0945.jpg

I Dansk Erhverv, der er brancheorganisation for detailhandlen, ser man store fordele, ved at butikkerne ikke har kontanter liggende.

- Det mindsker risikoen for røverier ude i butikkerne, at der ikke længere er kontanter til stede, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft til DR P4 København.

- Derudover så er risikoen for fejl i forbindelse med håndtering af kontanter elimineret, i og med at tingene kommer til at køre elektronisk i stedet, fortsætter han.

Ingen af butikkerne i de to store detailhandelskoncerner Coop og Dansk Supermarked har søgt om at få pengene ud af kasseapparaterne i aftentimerne.

Det er ifølge Dansk Supermarked, fordi sikkerheden fungerer godt i Netto, Bilka og Føtex på grund af betalingssystemet Safe-pay.

BM

- Det er et system, der gør, at der ikke ligger penge i butikkerne, så vi kan både imødekomme kundernes behov, men samtidig sørge for at der ikke er penge, man kan komme og tage, siger Casper Reggelsen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked Group, til DR P4 København.

2. juni 2017 vedtog Folketinget reglen om, at butikker, der vil være kontantløse i aften- og nattetimerne, kan sende en ansøgning til Finanstilsynet.

Reglen er tiltænkt butikker i områder med en særlig risiko for røverier og træder i kraft 1. januar 2018.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen