Berlingske Business

Fed investering: Oprah Winfreys satsning på Vægtvogterne giver milliardafkast

US-IT-LIFESTYLE-PEOPLE-APPLE-OPRAH
Oprah Winfreys image har flere gange fået virksomheder til at stige i værdi. Sidst har hun fået diæt firmaet Weight Watchers til at stige i værdi med mere end 1.000 pct. og samtidig selv fået en halv milliard. Foto:

Oprah Winfreys image har fået et diætfirma til at stige voldsomt i værdi - et firma, Oprah selv investerede i tilbage i 2015. Den investering er nu mere end en halv milliard værd.

At få Oprah Winfreys ansigt koblet sammen med sin virksomhed er ikke nogen dårlig forretning - heller ikke for Oprah selv.

En investering på 43 mio. dollar i et diætfirma har nemlig sikret Oprah Winfrey en gevinst på halv milliard dollar, skriver The Financial Times. Det svarer til 3,2 milliarder danske kroner.

I oktober 2015 investerede Oprah Winfrey 43 mio. dollar i diæt firmaet Weight Watchers, som på daværende tidspunkt var mindre end 7 dollar værd pr. aktie. Hun blev i samme omgang en del af diætfirmaets bestyrelse, og hun stillede sit positive selv-hjælps brand til rådighed for firmaets markedsføring.

I dag har Vægtvogterne 4,6 mio. medlemmer, og i sidste uge ramte Weight Watchers aktie 101 dollar.

Der er således tale om en stigning på næsten 1.400 pct., siden Oprah Winfrey købte sig ind i virksomheden, og hendes nuværende aktiebeholdning i selskabet er nu  543 mio. dollar værd.

Hendes formue bevæger sig i samme omgang op på 4 mia. dollar, hvilket gør den 64 årige Oprah Winfrey til den første sorte kvindelige entreprenør på Bloombergs milliardærliste.

Oprah giver virksomheder værdi

Det, som Weight Watchers International sælger, er, en mad tracking app og medlemsskaber til deres online sociale netværk, som hedder Connect. Det var efter selv at have prøvet kræfter med Weight Watchers madplan, at Oprah Winfrey investerede millioner i virksomheden.

Aktien var begyndt at stige en anelse, før Oprah investerede i virksomheden, men Oprahs medvirken har haft en stor betydning for, at virksomheden er steget så meget i værdi.

Med positiv omtale fra Oprahs side i tv-programmer og på hendes twitter, som har tæt på 43 millioner følgere, er der blevet skabt positiv opmærksomhed om Weight Watchers, som dermed har fået flere medlemmer og er steget i værdi.

Weight Watchers er nu så tæt sammenkoblet med Oprahs image, at den største trussel mod firmaet er spekulationerne om, hvorvidt Oprah kunne være en mulig præsidentkandidat.

Oprah har før hjulpet virksomheder som undertøjsvirksomheden Spanx til at blive en milliardforretning, og et akademisk studie fra 2008 viser, at hendes støtte til Barack Obama var ikke mindre end én million stemmer værd.

I sidste uge meddelte Apple, at virksomheden havde indgået en aftale med Oprah Winfrey om at producere programmer til Apples kommende video platform.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen