Berlingske Business

Familiedrama: Lego-milliardær lukker nevøens fabrik

Kirk
Ejeren af Lego, Kjeld Kirk Kristiansen har købt og efterfølgende lukket nevøens virksomhed. Foto:

Kjeld Kirk, ejer af Lego, har købt og lukket sin nevøs virksomhed, som ellers var klar til at sende et nyt byggeklodskoncept på markedet i begyndelsen af i år.

Lanceringen var lige på trapperne, men Anders Kirk Johansens byggeklods koncept Modulex Bricks blev lukket ned, før det blev virkelighed.

KKK

Ifølge Dagbladet Børsen har Kjeld Kirk, Anders Kirk Johansens onkel, ejer af Lego og Danmarks rigeste, købt hele konceptet og lukket foretagendet ned.

Der er ingen forklaringer på det spektakulære opkøb fra Legos side, og heller ikke Anders Kirk Johansen, som har arbejdet på konceptet i et år, vil kommentere sagen.

»Jeg har solgt det til Lego,« lyder det kortfattet fra Anders Kirk Johansen til Børsen.

pix-lego

Lego lancerede Modulex Bricks i 1966, men har ikke været produceret i mange år. I 2014 købte Anders Kirk Johansen rettighederne til at relancere det tidligere Lego-varemærke.

Brikkerne henvender sig til professionelle brugere som arkitekter og produktionsplanlæggere, som blandt andet bruger klodserne til planlægningsværktøj. Og der var interesse for produktet.

I hvert fald nåede en Facebook-side på det år, hvor Anders Kirk Johansen arbejdede på projektet en fanskare på 10.000 personer.

Men den 7. januar fik vennerne på Facebook en opdatering med beskeden om, at Lego Juris, som er en del af Kirk Kristiansen-familiens pengetank Kirkbi, »efter gensidig aftale« havde opkøbt Modulex Bricks.

Familien bag Lego vil beholde rettighederne, og Modulex Bricks er - indtil videre - fortsat historie.

A miniature cruise ship made of Lego bricks sits on a truck at L

A miniature cruise ship made of Lego bricks sits on a truck at L

A miniature cruise ship made of Lego bricks sits on a truck at L

KKK

LIFESTYLE-BRITAIN-DENMARK-CHILDREN-BUSINESS-LEGO

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen