Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Faktas ansigtsløft vil give underskud flere år frem

Fakta
Fakta-butikkerne under Coop har haft nogle rædderlige år. Men der er lys for enden af tunnelen, siger chefen. Foto:

Fakta-butikkerne under Coop har haft nogle rædderlige år. Men der er lys for enden af tunnelen, siger chefen.

Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, men det tager betydeligt længere at finde et overskud fra kæden i Coops regnskab.

Fakta har styrtblødt kontanter de seneste år, men administrerende direktør for Coop, Peter Høgsted, er optimistisk.

I 2014 tabte Fakta omkring 100 millioner kroner, og det hul i jorden blev gentaget i 2015.

»Vi sov i timen, da vi under den sidste lukkelov havde søndag for os selv med Fakta. Der troede vi, at vi var dygtige, fordi vi lavede gode penge.«

Høgsted

»Da vi så pludseligt skulle konkurrere med et slidt og nok også uddateret koncept i Fakta, var det en brat opvågnen i forhold til, at Fakta slet ikke var så stærk, som vi troede,« siger Peter Høgsted.

Det satte gang i et større restrukturering af kædens omkring 400 butikker. Det koster mange penge, men efter et år har 100 butikker været igennem en opdatering og modernisering.

Coop

»Det tager lang tid, at komme igennem alle butikkerne. Men de butikker, vi har lavet om, kan vi se, at resultaterne er meget bedre end i de 320, vi ikke er nået til endnu. Det gør mig fortrøstningsfuld,« siger Peter Høgsted.

Meget arbejde er dog stadig tilbage, og derfor vil der gå år, inden Fakta som kæde igen bliver en overskudsgivende forretning for foreningen Coop.

»Det giver en masse engangsomkostninger at modernisere og lukke de butikker, der ikke ligger godt nok. Så Fakta vil også give underskud i 2016. Jeg tror vi skal frem til nok 2017 eller 2018, inden der igen er overskud,« siger Peter Høgsted.

02BUSPeter-H-gsted-153149.jpg

Coop investerer en milliard kroner i 2016, hvilket er en stigning på små 20 procent i forhold til 2015. Pengene går til en større digitaliseringsplan og "modernisering af alle butikker med specielt fokus på Fakta".

Coop omsatte for 45,2 milliarder kroner i 2015, en stigning fra 44,7 milliarder kroner året før.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen