Berlingske Business

Fakta vil åbne en ny butik om ugen

19BUSFakta.jpg
fakta vil resten af året åbne en ny butik om måneden. Foto: Brian Bergmann

Coop-koncernens discountbutik sætter fart på ekspansionen i den sidste halvdel af 2013.

»Vi kører et intensivt åbningsprogram i andet halvår af 2013. Der kommer i princippet til at åbne en butik om ugen i gennemsnit resten af året. Der er 25 projekter for andet halvår,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Det er mange butikker. Har I kørt med samme tempo i første halvår?

»Ja, stort set. Vi havde en plan om, at vi i runde tal skulle åbne 50 butikker, hvor de 20 var Superbrugsen-konverteringer, og planen kommer til at holde stik.«Hvorfor er det så interessant for jer at åbne nye discountbutikker?

»Det er fordi, kunderne handler mere og mere discount. Og det er der, hvor væksten har været de seneste fem år. Nu handler det om at få de gode beliggenheder i konkurrence med de andre kæder. Der er ingen tvivl om, at antallet af butikker kommer til at vokse stærkere end omsætningen, men det er vigtigt at have de gode beliggenheder.«

Med discountbutikker risikerer I jo at tage markedsandele fra Irma, Kvickly og Superbrugsen?

»Vi har det ene eller det andet koncept, hvor det er mest lønsomt for os. Det er meget enkelt. Hvis ikke vi var så aggressive, ville vi samlet set miste markedsandele for hele Coop-familien.«

Er det holdbart, at der er så mange discountåbninger?

»Mjaaah. Endnu er det ikke kommet ud over smertegrænsen, men vi vil gerne have mangfoldighed. Vi tror, vi har nået bunden med supermarkederne, og tingene er begyndt at løfte sig for Superbrugsen og så vidt også for Irma. Der kommer stadig til at være en lidt voksende markedsandel for discount, men stigningen vil aftage.«

Så de nye Fakta-butikker I åbner skal tage omsætning fra andre discountbutikker?

»Lige præcis. Nu har vi seks discountkæder på markedet, og de har fået hovedparten af deres omsætning fra supermarkeder og fra nærbutikker, men nu vil det i højere grad være en kamp om at nå markedsandele fra hinanden.«

Fakta leverede et dårligere resultat i 2012 end i 2011. Skal jeres ekspansion også ses i det lys?

»Nej, det skal det ikke, for det har været en langsigtet plan at ekspandere på discount. Det dårlige resultat skyldes, at lukkeloven blev liberaliseret.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen