Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Fakta trækker Coop-resultat ned

Coop
Coops administrerende direktør Peter Høgsted er overvejende positiv, når han ser på Coop-koncernens præstation over en bred kam i 2015. Også når det kommer til Fakta. Foto:

Dagligvarekoncernen Coop har solgt en anelse flere varer i 2015 i forhold til året før og leverer det tredjebedste resultat nogensinde. Fakta sætter dog stadig sit negative præg i koncernens regnskabsbøger.

Det var forventet, men et Fakta-underskud på et trecifret millionbeløb sætter alligevel sit spor i Coops regnskab for 2015. Dagligvarekæden Coop har præsenteret sine regnskabstal for 2015, og de viser blandt andet et stort underskud i koncernens discountkæde Fakta.

Coops administrerende direktør Peter Høgsted er dog overvejende positiv, når han ser på Coop-koncernens præstation over en bred kam i 2015. Også når det kommer til Fakta.

Høgsted

»Underskuddet er forventet, og vi er fortrøstningsfulde i forhold til Faktas turnaround. På grund af engangsomkostninger i 2016 og de lukninger, vi har annonceret, får vi også et negativt resultat i 2016, omend mindre end i år,« siger Peter Høgsted.

Men efter 2016 skal det så også være slut med underskud i den lidende kæde. Topchefen forventer sorte tal på Faktas bundlinje i 2017. 13 Fakta-butikker er blevet lukket i 2015, og flere får samme skævne i 2016.

SuperBrugsen

På trods af underskuddet i Fakta har Coop leveret sit tredjebedste regnskab i koncernens historie. Omsætningen inklusiv de selvstændige købmænd ligger en smule højere sammenlignet med året før og lander på 45,2 milliarder kroner mod 44,7 milliarder kroner i 2014.

Driftsresultatet i form af ebit endte på 632 millioner kroner mod 523 millioner i 14, hvilket er en fremgang på lige over 100 millioner eller 21 procent. Coop har samtidig øget udbetalingen af dividende, som ligger på 1,6 millioner kroner.

Per Bank

Ser man på de enkelte led i Coop-koncernen opnåede de selvstændige købmænd det bedste resultat nogensinde med et driftsresultat (ebit) på 292 millioner kroner mod 194 i 2014. Også SuperBrugsen leverede sit bedste resultat i kædens historie, mens Kvickly fordoblede resultatet i forhold til året før og dermed også leverer det bedste resultat nogensinde.

Irma og DagliBrugsen ligger jævnt på niveau året før, og så er der altså lige Fakta, som bløder med underskud.

Coop

»Samlet set er det et tilfredsstillende år. Det er især tilfredsstillende, at de to supermarkedskoncepter i Superbrugsen og Kvickly performer, som de gør, og at Irma fastholder det gode niveau,« siger Peter Høgsted og tilføjer, at alt går som forventet og han er »glad og tilfreds«.

Coop har tralvt med at sætte initiativer i gang for at leve op til det madmanifest, koncernen lancerede, efter Peter Høgsted trådte til som topchef for Coop i 2013. Senest har Coop tidligere på året lanceret måltidsløsninger i samarbejde med Cofoco og Meyers for at give danskerne et alternativ til usund take-away og ikke mindst for at udvide dagligvaremarkedet, som har ligget på omkring 100 milliarder kroner de seneste mange år.

Coop

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen