Berlingske Business

Fakta forventer nye betydelige underskud 2015 og 2016

fak
Foto:

Fakta venter betydelige underskud i 2015 og 2016 og lukker 20 butikker. Planen, der ellers skulle have sikret overskud i 2016, har taget længere tid at udføre end forventet, og nu kan Coop heller ikke love overskud i 2017.

Coops discountsupermarkedskæde Fakta præsenterede i efteråret 2014 en plan, der skulle skaffe sorte tal på bundlinjen i 2016. En investering på 300 mio. kroner skulle modernisere Fakta-butikkerne, men planen har taget længere tid at føre ud i livet end forventet, og Fakta kommer alligevel ikke til at generere overskud i 2016.

Fakta kom ud af både 2013 og 2014 med underskud på henholdsvis 113 mio. kroner og 82 mio. kroner. Nu har Coop besluttet at lukke 20 Fakta-butikker, fortæller koncerndirektør i Coop Jan Madsen. Coop vil så vidt muligt forsøge at tilbyde de berørte medarbejdere fra de 20 lukningstruede butikker job i andre Fakta-butikker eller i det øvrige Coop.

»Lukning af tabsgivende butikker og investeringer i moderniseringer, gør, at vi i både 2015 og 2016 vil have betydelige underskud. Men med denne plan skaber vi grundlaget for, at vi igen kan opnå tilfredsstillende resultater på Faktas bundlinie,« siger han.

stina

Om Fakta kommer til at give overskud i 2017, vil Jan Madsen dog endnu ikke love.

Planen om at omstille Faktas butikker har taget længere tid end forventet, og derfor er der stadig en del butikker, der endnu ikke er blevet moderniseret. I 2016 forventes det, at 150 Fakta-butikker skal moderniseres.

»Det seneste år har vi haft stor fremgang i vores målinger af kundernes tilfredshed, realiseret store forbedringer i vores økonomiske drift og skabt et koncept, der har vist sin bæredygtighed. Det kommer til at sikre overskud på længere sigt,« siger Jan Madsen.

21BUSIrma-Allan.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen