Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Fagboss klar til slagsmål om natarbejde i detailbutikker

Bilka
Bilka i Fields København og varehuschef Esben Gjessing fotograferet torsdag den 10. december 2015, fordi den fra fredag holder åbent 24 timer i døgnet. Foto:

Butikkerne forlænger deres åbningstider, og flere steder bliver dørene slået op om natten. Den udvikling betyder, at HK i overenskomstforhandlingerne vil have spørgsmålet om natarbejde drøftet.

Stadig flere dagligvarebutikker holder dørene åbne, selv om klokken har passeret midnat, og de fleste mennesker er gået til ro.

Senest har varehuset Bilka One Stop i Fields besluttet sig for at holde åbent alle døgnet 24 timer på forsøgsbasis.

Også Netto, der ligesom Bilka er under Dansk Supermarked, har flittigt åbnet nye døgnbutikker blandt i København og Aarhus.

bilka


Med udviklingen skal flere medarbejdere også til at arbejde om natten, og derfor melder HK Handels sektorformand, Per Tønnesen, nu ud, at spørgsmålet om natarbejde skal vendes i de kommende overenskomstforhandlinger.

»Jeg garanterer dig for, at den udvikling, vi har set i Netto og Bilka, bliver et tema i overenskomstforhandlingerne. Og det tror jeg også allerede, man har fremskrevet ovre på den anden side af bordet,« siger han med henvisning til modparten nemlig Dansk Erhverv.

Om det er løn, arbejdstidsregler eller særlige tillæg for natarbejde, der skal diskuteres, når den nuværende overenskomst udløber i 2017, vil Per Tønnesen ikke løfte fortælle.

»Jeg forhandler ikke med Dansk Erhverv gennem Berlingske, selv om det kunne være underholdende. Men det er klart, at det her vil blive et tema. Når vi ser flere butikker åbne om natten, så er det også en udvikling, vi vil tage op,« siger han og peger på, at der i dag kun eksisterer regler for lange aftener, og ikke er noget specifikt om natarbejde.

Per Tønnesen konstaterer samtidig, at de planlægningsbestemmelser, der er på området, gør, at ansatte kan sige nej til at arbejde mere end to lange aftener om ugen og syv ud af 16 weekender - også selv om butikken holder åben om natten.

Alligevel skal flere ting drøftes med arbejdsgiverne.

11BUSbilka-hylder-182946.jpg


Hos modparten i forhandlingerne Dansk Erhverv vil man ikke forholde sig til udmeldingen fra HK Handel, men underdirektør i organisationen Morten Schønning Madsen slår fast, at man går efter at få så fleksible regler på området som muligt.

»Grundlæggende vil vi ikke forhandle overenskomst i pressen. Men vi har et overordnet ønske om, at overenskomster udvikler sig i takt med samfundet. Døgnåbne butikker ligger også inden for den virkelighed, så det er også et område vi må se på,« siger han.

Bilka oplyser, at natarbejdet i deres butik i Fields er blevet løst mellem medarbejderne af frivillighedens vej.

11BUSBilka-opslag-164915.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen