Berlingske Business

Færre kunder i butikker får modekoncern til at nedjustere

Billede
Kunderne klikker i højere grad modetøj hjem via internettet i stedet for at svinge dankortet i modehuset IC Groups fysiske butikker. Foto:

Der bliver skruet en smule ned for forventningerne hos IC Group i modevirksomhedens kvartalsregnskab.

Kunderne klikker i højere grad modetøj hjem via internettet i stedet for at svinge dankortet i modehuset IC Groups fysiske butikker.

Den danske koncern, der står bag mærkerne Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance, nedjusterer derfor marginalt sine forventninger til 2016/17.

Det fremgår af selskabets regnskab for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/17.

Modehusets administrerende direktør, Mads Ryder, forklarer de lavere forventninger med en svær september måned.

- Vi er skuffede over et svært første kvartal. Vi havde det, jeg næsten vil kalde en skrækkelig september. Det var en dejlig varm måned, og når man får at vide, at det bliver rekordvarmt i weekenden, går man nok på stranden eller griller i stedet for at købe tøj.

- Og det er jo svært for os, når vi har gjort klar til at sælge vores overtøj sidst i september. Så det har ramt os hårdt, uddyber Mads Ryder til Ritzau Finans.

Han erkender dog, at vejret ikke er hele forklaringen.

Billede

I regnskabet står det klart, at mens toplinjen holder stik, svinder overskuddet ind.

Modekoncernen havde et samlet salg på 851 millioner kroner mod 843 millioner kroner i samme periode året inden.

Blandt andet blev der solgt mere tøj med mærket Tiger of Sweden i nakken, mens salget af By Malene Birger svandt ind.

Efter skat krympede overskuddet samlet set til 105 millioner kroner fra 135 millioner for et år siden.

Harraldsson

Det er risikoen for et vanskeligt og udfordrende butikssalg, der får virksomheden til at sænke forventningerne.

Mads Ryder peger på, at IC Group har vidne til en afmatning i forbruget i løbet af kvartalet. Og da det er et vigtigt kvartal for selskabet, rammer det ekstra hårdt.

- Vi havde ikke forestillet os, at det slag, vi skulle have i vores egne butikker, var så stort i september. September er 40 procent af kvartalet, og det vil sige, at når september ikke lever op til forventningerne, så får vi overraskelsen der.

- Juni var en dårlig måned, men august var god. Så vi havde ikke nogen mareridtsscenarier om, at september skulle blive så dårlig, som den var, siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen