Berlingske Business

EU vil undersøge dansk spilmonopol

Lottomillionærer står næsten aldrig frem
Foto:

Liberaliseringen af det danske spilmarked har gjort Danske Spil mere dominerende end nogensinde, siger private spiludbydere. EU vil nu se på det danske spilmarked igen.

Selv om monopolet på det danske spilmarked blev ophævet i januar 2012, så har Danske Spil vokset sig mere dominerende end nogensinde før, og det får private spiludbydere til endnu en gang at søge indgriben fra EU. Det skriver Børsen.

Alt i alt sidder Danske Spil i dag på cirka 60 procent af det liberaliserede spilmarked, skriver avisen.

»Vi har gjort spådom til skamme, nemlig at et gammelt monopol ikke kan klare sig,« siger administrerende direktør i Danske Spil, Hans Christian Madsen.

Konkurrenterne, der betaler for en spillicens på det nye marked, kritiserer udviklingen og kalder Danske Spils position på markedet for et »liberaliseret monopol«:

»Danske Spil tog klart den største del af væksten i 2012, og det gjorde de ikke kun, fordi de har været dygtige til at forberede sig, men også fordi de stadig har nogle fordele i markedet, som de private udbydere ikke har,« mener Morten Rønde, direktør i Danish Online Gambling Association (DOGA).

Han kalder det et »konkurrencemæssigt problem,« at Danske Spil blandt andet har lov til at overføre sin gamle database på flere hundrede tusinde kunder til markedsføringen af de nye licensomfattede spil, da det er »helt ubetaleligt for nye udbydere på markedet,« siger han til avisen.

En udmelding, som flere spiludbydere bakker op om i Børsen.

Det danske spilmarked har vakt opmærksomhed hele vejen til Bruxelles, hvor generalsekretæren for den europæiske organisation for online-spiludbydere EGBA er begyndt at køre lobbykanonerne i stilling.

»Nu vil vi i første omgang gøre Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet opmærksomme på konkurrenceproblemet,« siger EGBAs generalsekretær, Maarten Haijer, der ifølge Børsen har sat sine folk til at undersøge, hvilke juridiske skridt der om nødvendig kan tages for at få skabe bedre vilkår for de private udbydere på det danske spilmarked.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen