Berlingske Business

EU holder kinesisk legetøj og tøj væk

Kina
Foto:

EU har i 2014 holdt næsten 2500 produkter fra især Kina ude af markedet med begrundelsen, at de er farlige.

En fodboldnøglering, en Siemens-tørretumbler og en djævlemaske. Det er nogle af de produkter, Sikkerhedsstyrelsen kategoriserede som farlige i 2014 og fik af det danske marked. EU er også gået ind i kampen mod farlige produkter og har det seneste år holdt 2.435 produkter, som er blevet vurderet til at være farlige, ude af markedet. Især tøj og legetøj er i stort omfang holdt ude af markedet.

Produkterne kommer fortrinsvis fra Kina, som fører listen med 64 procent af alle produkter. Det næste ikke-EU-land på listen er Tyrkiet, som ligger på tre procent af produkterne. Det viser en rapport fra EU-kommissionen.

Det er i høj grad tøj og legetøj, der bliver holdt ude af markedet fra EU's side. De to produktkategorier udgør sammenlagt 51 procent af alle produkter. På tredjepladsen ligger biler, som står for otte procent af de produkter, der er holdt ude eller gjort forbudt på det europæiske marked. Det er i endnu højere grad end tidligere, at EU holder det kinesiske legetøj ude af Europa.

Det er systemet RAPEX, EU bruger til at sprede information om farlige produkter på tværs af EU-lande, og det er RAPEX-systemet, man nu har analyseret effekterne af. Systemet fungerer på den måde, at når en vare er smidt ud eller forbudt at komme ind på et EU-lands marked, kan de andre EU-lande få information om det på en fælleseuropæisk database.

Det har ført til over 2.755 aktioner af EU-lande, som efter at have fundet det farlige produkt i databasen har enten forbudt eller sat importrestriktioner på produktet.

Svenskerne blokerer kinesisk legetøj

EU bidrager med RAPEX-systemet til, at en del produkter holdes ude af det europæiske marked. En del af rapporten fokuserer på varer, der ikke er direkte farlige for mennesker, men har negative effekter på miljøet. En tendens her er, at svenskerne har anmeldt 21 af de 62 produkter, som er anmeldt for at være farlige for eksempelvis miljøet.

Det er primært legetøj, tøj og kosmetik, der anmeldes for at være skidt for miljøet, og Sverige er altså det land, der har anmeldt klart flest produkter i den kategori. Det land, der er klart mest ramt af anmeldelserne, er Kina, som er producent af rigtig meget af det legetøj, tøj og kosmetik, der bliver vurderet som farligt i RAPEX.

De mest udbredte farer, der har gjort produkterne fortjent til mærkatet som farlige, er risiko for personskader, kemisk risiko og kvælning.

Der var i 2014 i alt 34 RAPEX-notifikationer fra Danmark, hvoraf de 31 var fra Sikkerhedsstyrelsen, og der var 223 reaktioner på andre landes anmeldelser i Danmark i 2014.

Reaktioner betyder ligesom notifikationer, at et farligt produkt fjernes fra markedet, men de sker på baggrund af anmeldelser, der kommer fra et andet EU-land. Danmark var det land, der fjernede niendeflest produkter fra markedet af de europæiske lande.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen