Berlingske Business

Et ur, der ikke kan ejes

29BBMure-patek1.jpg
Overskrift
29BBMure-patek3.jpg
Overskrift
29BBMure-patek2.jpg
Overskrift
Dyrt: Et Patek Philippe armbåndsur, som Eric Clapton solgte i 2012. Foto: Reuters.

Patek Philippe er i en kategori for sig, kongen af schweizisk urmageri. Har man nogle løse millioner kroner at brænde af, kan man – måske få lov til at købe et af firmaets sjældne ure.

Respekt. Den står massivt om de gamle, schweiziske urfirmaer, men Patek Philippe siges alligevel at være det urbrand, der kan trække mest respekt af dem alle. Selvværdet er da også i orden, som det blandt andet kommer til udtryk i sloganet: »Du ejer ikke et Patek Philippe – du passer på det til næste generation.«

Alligevel må man kunne opbygge en slags ejerfornemmelse, hvis man lægger de 100.000 kroner, der rundt regnet er minimumsprisen for et nyt Patek Philippe herre­ur, mens dameure koster fra 80.000 kr. For ikke at tale om ejerfornemmelsen, man må føle, når der er afleveret godt 21 mio. kr. ved kassen for et ur fra 1987, som på verdensplan kun er fremstillet i to eksemplarer. Det var sidste år salgsprisen for det ur i platin, som har tilhørt den britiske stjerneguitarist Eric Clapton. Men det var langt fra rekord for et Patek Philippe.Rekorden blev opnået i New York-afdelingen af auktionshuset Sotheby’s, da et lommeur med 900 dele og en stribe komplicerede funktioner, som eksempelvis solopgangsindikator, blev solgt for over 60 mio.kr. i 1999. Uret var et bestillingsstykke, udført af Patek Philippe fra 1928 og fem år frem – så længe tog det at lave uret, som den amerikanske bankdirektør og ursamler Henry Graves var den første til at passe på.

Da Patek Philippe fik opgaven af Henry Graves, var det allerede et gammelt og hæderkronet firma, for navnet blev registret i 1851. Historien går dog helt tilbage til 1839, hvor to polske immigranter, forretningsmand Antoni Patek og urmageren Francois Czapek, begyndte at fremstille lommeure sammen i Geneve. Fra 1845 slog Patek sig i stedet sammen med den franske urmager Jean-Adrien Philippe, som opfandt optræk med krone i stedet for med nøgle.

I 1932 blev virksomheden købt af Stern-familien, der skulle vise sig at stå vagt om eksklusivitet og kvalitet. Selv om Patek Philippe – ligesom den øvrige schweiziske urindustri – havde svare problemer i 1970erne, da de japanske quartz-ure kom på banen, holdt man kompromisløst fast i værdierne og håndværkertraditionen. Det svarede sig på den lange bane. Det mekaniske ur var alligevel ikke afgået ved døden, som forudsigelserne gik på, og familien har nu fjerde generation ved roret – Thierry Stern.

Når urene har været igennem en stribe test, tjekker han selv personligt de dyreste, der har avancerede mekaniske funktioner – gransker dem med lup, lægger øret til dem og sikrer sig, at de lyder præcist, som de skal.

I et interview på Patek Philippes egen hjemmeside forklarer han, at det kræver erfaring at høre, om urets minutrepetition lyder fuldstændigt korrekt, og han har 20 års erfaring i at spotte den mindste mislyd. Minutrepetionen er en meget kompliceret funktion, hvor man ved at aktivere en knap kan få to hamre i værket til at banke og angive timer, kvarter og minutter, så man kan høre, hvad klokken er – en funktion, der blev opfundet, før elektrisk lys blev almindeligt. Lyden skal være perfekt og velklingende, og uret forlader ikke virksomheden, før Thierry Stern er tilfreds.

For de særligt udvalgte

Der er mange derude, som gerne vil bære et af de underspillede Patek Philippe ure, som for ikke-kendere kan ligne et ganske almindeligt ur. Men selv, hvis man har råd til et, skal man ikke regne med uden videre at kunne anskaffe sig et af de mest eksklusive i kollektionen. Man skal ansøge om at komme af med millioner af kroner for et af de sjældne ure, og det kræver i nogle tilfælde en personlig samtale i Geneve, før man findes værdig til investeringen. Derefter kan man i øvrigt komme til at vente på uret i årevis.

For det tager tid at hånddekorere og polere uret – også de indre dele, selv om man kunne argumentere for, om det nu er nødvendigt, når ingen kan se dem. Det er det for Patek Philippe, som uden problemer kunne sælge flere ure med mere effektiv produktion. Intet tyder dog på, at den stenrige Stern-familie har ønsker i den retning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen