Berlingske Business

Erhvervsmand satser privat formue for at undgå kø

Pix-kø
Overskrift
Hvem gider stå i kø? En ny app giver besked om, hvor langt man er i køen, så man er fri for at vente passivt. Kiwi har implementeret appen i supermarkedets postafdeling. Foto:
 

Træt af at stå i kø? Det var Michael Judson i en grad, så han var villig til at ofre sine Novo Nordisk-aktier og private formue på at udvikle kø-appen Zip Q. Supermarkedet Kiwi har købt idéen til kædens postafdeling.

Han havde fast job i NNIT, men Michael Judson var så træt af at stå i kø, at han droppede jobbet som direktør for forretningsoptimering i aktieselskabet for at udvikle en app til at undgå spildtid i køer.

»Idéen fik jeg for et par år siden, fordi jeg var træt af at stå i kø på posthuset og på apoteket. Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres nemmere,« siger Michael Judson.

Zip Q, som appen hedder, er netop implementeret i supermarkedskæden Kiwi, som i første omgang bruger den til postafdelingen.

Appen fungerer sådan, at kunden scanner en kode og derefter får en besked om, hvad nummer, han eller hun er i køen, og den estimerede ventetid. Det betyder, at man ikke er bundet til at stå ved disken og vente.

Ifølge projektleder i Kiwi, Thomas Baarsøe, har kunderne i Kiwi taget godt imod den nye køkultur i butikken.

»I Kiwi vil vi godt gøre op med kundens passive tid i køen og veksle den til aktiv ventetid. Så kan de bruge tiden på at handle i stedet for at stå i kø,« siger han.

Det har taget Michael Judson otte måneder at udvikle appen. Siden han i efteråret 2014 valgte at sige sit fast job op for at kaste sig 100 procent ind i projektet, er det gået stærkt. Han har fire udviklere til at udvikle software i Indien, og han har kastet det meste af sin formue efter projektet.

»Jeg har en god stak Novo-aktier i baglommen efter 15 år i NNIT, så det er dem og en privat opsparing, der har finansieret det,« siger Michael Judson.

Han vil ikke ud med, hvor mange penge, han har investeret i sin iværksætterdrøm, men det er ifølge Michael Judson »mange hundrede tusind kroner.«

»Den risiko har jeg været villig til at tage. Hvis ikke det går, har jeg købt en lottokupon, der ikke blev udtrukket - så må jeg finde mig et arbejde igen,« siger han.

Hos Kiwi mener Thomas Baarsøe, at netop en app som Zip Q har potentiale til at blive implementeret bredt i detailhandlen.

»Der er mange apps derude, men den her app er innovativ og giver os mulighed for at frigive noget tid til kunderne, fordi de ikke skal stå passivt i kø,« siger Thomas Baarsøe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen