Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Er kometen brændt ud?

TUE TUE TUE
Efter fem år i spidsen for Bang & Olufsen stopper Tue Mantoni til sommer. Foto:

Han var vidunderdrengen, der i en ung alder tog en af de mest prestigefyldte poster i dansk erhvervsliv. Fem år senere træder Tue Mantoni af som topchef for Bang & Olufsen. I en alder af 41 vil han nu bruge mere tid med sin familie og bestyrelsesarbejde.

Da Barack Obama havde været præsident i fire år, begyndte der at florere billeder på nettet. Billedet var før og efter-portrætter af præsidenten, og man skulle ikke dvæle længe ved billederne for at spotte udviklingen: Det sorte hår var grånet, mørke poser trådte nu frem under øjnene, furerne var blevet dybere.

Konklusion? Magt trætter, udmatter, sætter sine spor.

tue

Da Tue Mantoni i begyndelsen af 2011 blev hentet ind som ny adm. direktør for Bang & Olufsen, dvælede de fleste medier ved hans drengede, friske udseende og hans 191 cm høje figur, der stod i skarp kontrast til den traditionelle, gråhårede direktør. Fem år senere er den blonde hårpragt godt nok ikke blevet koksgrå, men jobbet som øverst befaldende i det trængte elektronikklenodie synes alligevel at kunne aflæses i ansigtet, der ny syner mere end fem år ældre under tiden i Struer.

Til sommer er det slut. Tidligt tirsdag morgen meddelte Bang & Olufsen, at Tue Mantoni træder af 1. juli for at blive afløst af Henrik Clausen. Dermed ender det på fem og et halvt år i spidsen for Struer-virksomheden, der fortsat kæmper for at finde sin plads i det store verdensmarked.

Bruddet sker efter ønske fra Tue Mantoni, og parterne havde tirsdag travlt med at afdramatisere udskiftningen, som kommer få uger efter en længere og speget sværddans med kinesiske Sparkle Roll, der længe lignede en køber af Bang & Olufsen.

B&O-chef kan ikke udelukke afskedigelser B&O/CEO: Nyt smart-tv s

»De to ting har intet at gøre med hinanden,« har Tue Mantoni gentaget til en lang række medier hele tirsdag. Så hvorfor så?

Selv siger Tue Mantoni, at han længe har drømt om en ny karrierevej, hvor han i højere grad kan tilrettelægge sin egen tid. Og den har der givetvis været rift om de seneste år for udover at stå i spidsen for en børsnoteret virksomhed med 2.000 ansatte, har han også tre børn på fem, syv og ni år. Dem glæder han sig til at se lidt mere til, indrømmer han.

»Når du er topchef, så skal du tage telefonen i weekenden, selvfølgelig skal du det, du skal rejse 100-150 dage om året, og den fleksibilitet jeg kan få nu, glæder jeg mig til,« siger Tue Mantoni.

Selv afviser han pure at være brændt ud eller udmattet. Når en afgående topchef taler om familie, investorprojekter og bestyrelsesarbejde, plejer alderen ellers nok at have rundet de 60 år, men man behøver jo ikke være som alle andre, siger Tue Mantoni selv.

»Hvorfor skal man nødvendigvis tage den vej, som alle har taget? Man skal gøre, hvad man føler, er det rigtige, og hvor man får de mest interessante muligheder,« fastslår han.

Uanset hvad synes beslutningen at være skridt til siden i karrieren for vidunderdrengen, der ellers kun har bevæget sig en vej, siden han blev cand.merc. i matematik som 23-årig ved handelshøjskolen i København.

Han startede hos Goldman Sachs i London i 1998, fik efterfølgende job som konsulent hos McKinsey i København, inden turen gik tilbage til London, hvor han i 2002 tiltrådte som kommerciel direktør hos Triumph Motorcycles Ltd, hvor han efter seks år i 2008 blev udnævnt til øverste chef.

I 2011 blev det imponerende CV lige pludselig avisstof herhjemme, da Tue Mantoni blev headhuntet til at skulle redde et af Danmarks stærkeste brands, der var kørt fast. I løbet af den første tid understregede den unge topchef, at det ikke skortede på ambitioner. Vilde vækstplaner blev lanceret, offensive strategier blev meldt ud, og i det hele taget vejrede man morgenluft i Struer.

Regnskaberne kunne dog ikke stå mål med armbevægelserne, og selvom Mantoni i dag fremhæver lanceringen »B&O Play« og senest aftalen med den sydkoreanske TV-gigant, LG som nævneværdige succeser, er bundlinjen, at de store forandringer er udeblevet.

B&O

Omsætningen er stadig frosset fast omkring de tre milliarder, og virksomheden leder fortsat med lys og lygte efter en udenlandsk køber, der kan sikre den danske TV- og højtalerproducent en fremtid på hylderne hos forhandlere verden over.

»Der er da ingen tvivl om, at det har været en sværere opgave end jeg - og alle omkring Bang & Olufsen - forventede,« siger Tue Mantoni, der dog fastholder, at selskabet er i bedre form, end da han overtog det.

Udover at bruge mere tid med familien planlægger Tue Mantoni at skulle træde ind i diverse bestyrelser, ligesom han forventer at skulle involvere sig i en række startups herhjemme og i udlandet som investor.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen