Berlingske Business
09:12C20 CAP åbner i lille plus

Endnu et rekordregnskab fra Georg Jensen Damask – nu skal Europa erobres

08BUSPeter-Hulweg-Christi#3.jpg
»Det er 12. år i træk, at vi leverer et rekordårsregnskab. Det er vi meget taknemmelige og ydmyge over,« siger George Jensen Damasks direktør, Peter Hulweg Christiansen. Foto: Sophia Juliana Lydolph

Det bedste regnskab i virksomhedens 260-årige historie: Georg Jensen Damask præsenterer et bruttoresultat, der går 16 pct. frem og lander på 54,4 mio. kr. Årsagen skal findes i udlandet, hvor dansk design klarer sig rigtig godt.

I årets løb er der røget 700.000 stykker tekstil over disken hos Kongelig Hof­leverandør Georg Jensen Damask. Virksomheden er kendt for kvalitetstekstiler, som klarer de våde tallerkener, betrækket til dynen såvel som dugen til bordet. Det er med andre ord ikke sølvvirksomheden Georg Jensen, der er tale om – den historie vender vi tilbage til.

Georg Jensen Damasks årsregnskab for 2015-2016 fremviser et bruttoresultat på 54,4 mio. kr. mod sidste års 47,1 mio. kr. Resultatet på 11,3 mio. kr. før skat mod 8,6 mio. kr. året før. Og den fremgang vækker naturligvis glæde hos Georg Jensen Damasks direktør, Peter Hulweg Christiansen.

»Det er 12. år i træk, at vi leverer et rekordårsregnskab, og det er vi meget taknemmelige og ydmyge over,« siger Peter Hulweg Christiansen.

UlrikGarde

Det er blandt andet eksporten, der bringer væksten i top.

»Skandinavien er stadig vores hovedmarked, men vi kommer også ud over de skandinaviske lande for fuld fart. Vi vil gerne have mere tryk på især Tyskland, Holland og Lux­embourg og kan mærke, at det er ved at ske,« uddyber Peter Hulweg Christiansen.

Dansk design er et hit i mange lande, og det er især to typer designvirksomheder, der får eksportmarkedet til at ryste, forklarer direktør i Dansk Design Center (DDC) Christian Bason:

»Det er de klassiske danske virksomheder som Georg Jensen Damask og de helt nye som Muuto og Hay, der virkelig rykker på eksportmarkedet, når det gælder design. Dansk design har fået en renæssance ude i verden, og dansk design bliver i det hele taget betragtet som et kvalitetsmærke,« siger Christian Bason.

Det er dog ikke kun møbel- og livsstilsprodukter, der klarer sig godt i udlandet – også dansk servicedesign, arkitektur og byplanlægning kan mærke en stigende interesse, når de siger ordet dansk, uddyber DDC-direktøren.

Billede

Fra den ene familie til den anden

Den familieejede virksomhed Georg Jensen Damask, der blev grundlagt i 1756, vævede omkring årtusindeskiftet mod en konkurs. En mand på 37 år blev selskabets redning; den mand var Peter Hulweg Christiansen.

Georg Jensen Damask var familieejet, men Bent Georg Jensen satte dog et punktum for familiens ejerskab, idet ingen af børnene ønskede at overtage virksomheden. Georg Jensen Damask blev på den baggrund og under navnet Damask Holding A/S solgt til en investorkreds, der bestod af Kurt Feldsos, kapitalfonden Generationsskifte og Vækst samt Hviid & Sønner. I 2004 købte de to generationer bestående af Bent Hviid og Jesper Hviid så kapitalfonden ud og indsatte Peter Hulweg Christiansen som direktør.

georg jensen

Dette betød en række omstruktureringer – blandt andet blev produktionen flyttet til Tjekkiet, ligesom en netbutik kom til.

Der har dog altid i virksomhedens historie hersket forvirring som følge af navnefællesskabet med Georg Jensen, der er kendt for det glimtende sølv.

»Vi har ikke noget med hinanden at gøre ud over en navnetilfældighed. Mere forvirrende bliver det af, at begge selskaber er Kongelig Hofleverandør. Vi har dog ikke noget problem med navnefællesskabet, og vi repræsenterer da også det samme blot inden for forskellige produktgrupper,« fortæller Peter Hulweg Christiansen:

»Også selv om vi er ældst ...«

Pix-GeorgJensen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen